vattenmantla kaminen!?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
dalldall
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 22:06
Ort: Ystad utanför Malmö

vattenmantla kaminen!?

Inlägg av dalldall »

har länge funderat på o bygga nåt till min kamin så man får nytta av veden o inte en bastu i det rummet kaminen står i. först undrar jag om nån vet vad det finns för regler angående ombyggnad av befintlig kamin. sen funderar jag på var eller hur man skall mantla. såg en sida om värmekramarn, alltså man ersatte en bit av rökröret med ett mantlat rör med inlopp o utlopp för vatten till pannan. finns det nån som har erfarenheter av antingen värmekramarn eller nåt egenbyggt?
panna-tmv från 87
kmp 21 från 06
kamin 9kw
nibe vvb(reserv)
hus på landet byggt 1927 ca 170 kvadrat
electrolux luft/luft i reserv
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: vattenmantla kaminen!?

Inlägg av msh16 »

Pellets är ju så billigt så varför hålla på med kaminer. Men om du ändå ska prova så vattenkyl rökröret och inte kaminen. Kaminen behöver vara varm för att få fullständig förbränning.
De flesta kaminer är bara ett dåligt ett skämt ur förbränningsteknisk synpunkt men säljs friskt ändå genom att de alltid får sponsrad plats i heminredningstidningarna.

Kul att se dig tillbaka på forumet!
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
dalldall
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 22:06
Ort: Ystad utanför Malmö

Re: vattenmantla kaminen!?

Inlägg av dalldall »

det går åt en massa pellets tycker jag, har ganska mycket ved och skall höja taket i ladan(plats för billyft) så blir en del bjälkar o golv att mata kaminen med, eftersom det alltid e fyr iden på vintern vill jag utnyttja värmen ordentligt, skall jag få varmt i hela huset med kaminen måste jag elda på rejält o det vill jag inte. får nog bli o bygga en egen mantel typ värmekramaren, tycker det e ett svinpris o köpa en så enkel grej, runt 10000 vill dom ha!

Haha, jag hänger nog bara på forumet när det e vinter! kör med elvvb när det blir varmare, skönt o slippa jobbet med pelletsen.
panna-tmv från 87
kmp 21 från 06
kamin 9kw
nibe vvb(reserv)
hus på landet byggt 1927 ca 170 kvadrat
electrolux luft/luft i reserv
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: vattenmantla kaminen!?

Inlägg av xdigger »

En kompis har en sån här: Bild

Han har gjort egna vattenkammare i rostfritt som han har på båda sidorna invändigt i kaminen(inte inkopplat dock), tanken är att kunna driva några radiatorer i framtiden, han har även maskinbearbetat bakstycket med hål och försänkningar för anslutningarna.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
dalldall
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 22:06
Ort: Ystad utanför Malmö

Re: vattenmantla kaminen!?

Inlägg av dalldall »

funderar med på o sätta in nån tank i min istället för stenen som inte gör nån nytta alls, hur har din polare gjort med rören ut? eller kanske inte e nån risk att rökgaserna smiter ut där iom att man har bra sug i stocken. jag pratade med sotaren om värmekramarn, han var rädd för att den kylde ner rökgaserna för mycket med kondens som följd. funderar nu mer på att mantla kaminen invändigt, sen får man väl mäta rökgaserna på några ställen i kanalen efterhand. finns det ingen här som har mantlat själv eller har bilder på sådanahär kaminer?
panna-tmv från 87
kmp 21 från 06
kamin 9kw
nibe vvb(reserv)
hus på landet byggt 1927 ca 170 kvadrat
electrolux luft/luft i reserv
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: vattenmantla kaminen!?

Inlägg av xdigger »

Man kan ju alltid kitta lite när man drar fast kamrarna om man känner sig osäker, men jag tror att han maskinbearbetade med hög precision istället. :)

Tror faktiskt inte det är nån större fara med rökgaserna, dom är ju redan höga med en kamin, inte fel att få ner tempen på dom.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
dalldall
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 22:06
Ort: Ystad utanför Malmö

Re: vattenmantla kaminen!?

Inlägg av dalldall »

Alltså! måste ju vara VÄLDIGT varm inne i kaminen, kan inte tänka mig att en mantel skulle kyla ner rökgaserna nämnvärt eller? rätta mig om jag har fel. nä, och har man bra drag i kanalen så åker gaserna ut fort ändå ju.
panna-tmv från 87
kmp 21 från 06
kamin 9kw
nibe vvb(reserv)
hus på landet byggt 1927 ca 170 kvadrat
electrolux luft/luft i reserv
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: vattenmantla kaminen!?

Inlägg av xdigger »

Det kyler nog litegrann, svårt att säga utan att ha testat, men det är klart att värmer man vatten i kaminen så lär ju rökgaserna bli lägre.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
dalldall
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 22:06
Ort: Ystad utanför Malmö

Re: vattenmantla kaminen!?

Inlägg av dalldall »

jag skall prova o bygga ihop nåt så skall jag testa. min gamla contura från 80 talet ger en djävulsk värme, tanken e o elda lite lugnare o kunna sitta i det rummet o få värme i elementen i stället.
panna-tmv från 87
kmp 21 från 06
kamin 9kw
nibe vvb(reserv)
hus på landet byggt 1927 ca 170 kvadrat
electrolux luft/luft i reserv
Skriv svar