Val av beg. panna till VB?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av Noz »

Tack allesammans men eftersom jag inte sitter så ofta vid datorn så har jag missat alla förslag, de är borta med vinden men det gör ingenting då det som sagt inte är aktuellt förrens i vår/sommar att byta ut pannan eller åtminstone köpa på sig och byta till hösten.

Sedan är det inte en Janfire vi har utan en Värmebaronen :wink:


*Edit*
Jag passade även på att ställa ner brännaren till lågeffekt för att se ifall det går åt lika mycket pellets, detta är dock inte en temporär lösning utan vi skall byta panna, ingen tvekan om detta.
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av Noz »

-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av Vednisse »

Alla pannor har litet askutrymme, Baxin kan du stryka direkt. Den är direkt olämplig för pellets....
Attacken ingen höjdare heller med litet askutrymme, går dock att elda i.
Nibe City är troligen bästa valet av dessa, litet askutrymme dock. Högt mottryck så du får köra på så låg effekt din brännare förmår att gå, hög verkningsgrad (se till att få med alla turbulatorerna).

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av nyman »

Ska du byta ut CTC Total mot en oljepanna och betala för jobbet tycker jag du gör en dålig affär.
Bättre skaffa en riktig pelletspanna på en gång för prisskillnaden blir inte så stor.
Ska du ha kvar Viking Bio brännaren så passar den bäst i en riktig pelletspana men inte i en oljepanna eftersom den ger för hög effekt. Pelletsekonomin blir dålig.
Du fick ju bra tips tidigare i tråden men hängde inte på. Nu är det högsäsong för att byta pannor så sitter du inte varje timme vid datan blir du utan. Fynd på Blocket är färskvara med hållbarhet på några timmar sedan är skräpet kvar som ingen vill ha kvar.
Du behöver inte fundera på varje gammal oljepanna som dyker upp. Nibe City, CTC 1100-1200, VB Star och eventuellt Albin Futura i nu nämnd ordning är oljepannor som passar för pelletseldning, resten är skrothandlarens bekymmer.
Attack är en riktigt dålig panna som du ska undvika. Lägg märke till utseendet på Nibe City och Attack.
När den riktiga Nibe City slutade tillverkas så bytte man namn på Attack till Nibe City så chansen att bli ordentligt lurad här finns.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av Noz »

Tack för svar och det var inte igår jag var härinne, mycket med annat nu samt en liten tös på ingång (utgång) om en vecka så "pannan" har fått vila.

MEN, igår kom denna ut på blocket, slå till eller är det skrot?

http://www.blocket.se/varmland/Panna_ni ... 9.htm?aw=1

Om vi inte använder "citara" knappen när vi svarar rakt under det inlägg som avses så blir forumet mer lättläst och överskådligt. Citeringen borttagen. / Roli moderator
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av micke_932 »

Den funkar bra till min pelletsbrännare, det är rätt gott om plats till aska men du kan inte vräka på med väldigt stor effekt på brännaren, brännkammaren är stor och djup men turbulatorerna sitter precis innanför luckan (6 stycken) vilket gör att rökgaserna går in i pannan vänder tillbaka för att sedan gå upp i turbulatorerna, jag fick kapa ner turbulatorerna till halva längden för att det skulle funka bra.

Pannan är rätt så lättsotad.

En nackdel är att det sitter en cirkulationspump för varmvattnet (plattevärmeväxlare), funkar bra men mer delar som kan krångla (pump och flödesgivare).

Men jag är nöjd med min i alla fall, gediget byggd också men det finns bara ett dykrör, däremot går det att installera ett till på ovansidan lite beroende på hur den ska kopplas in.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Noz
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 07:54

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av Noz »

Pannan är kvar men det skulle kommit en igår och tittat på den, vid ej köp så skulle säljaren ringa men det har uteblivit. Ringer och kollar med han senare för att se ifall den är kvar för det verkar vara en bra mycket bättre beg. panna än våran Total(t) "värdelös :)

Tack för informationen och är den kvar har jag fler frågor, sitter på jobbet (mobilen).
-Viking Bio (inköpt 2010) 15/20 kW.
-CTC Total 1983
-Vattenburet system/radiatorer
-Villa 1.5 halvplan a´104 kvm, 75 biyta (inkl kallgarage)
-SP ELIT 3glas fönster


Påpeka gärna ifall någon info saknas
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av Blomkvist »

Väcker liv i en gammal tråd.

Skulle vilja ha en ren pelletspanna till min Viking Bio -06 tycker min CTC 1100 håller värmen på vattnet dåligt, känns som det går åt väldigt mycket pellets i jämförelse med andras system.

Om man skulle köpa begagnat, vilken märke/modell ska man leta efter? Med/utan ACC-tank?
Om man skulle köpa nytt, vilken märke/modell ska man leta efter? Med/utan ACC-tank?

Behåller gärna min Viking Bio brännare, känner att jag börjar få rätt så bra koll på den idag och vill ju inte börja om på nytt.
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av msh16 »

Går det åt onormalt med pellets beror det nog inte på pannan. Den är lika effektiv som en modern pelletspanna.
Skillnade är att en pelletspanna har en askåda dit askan ramlar så att pannan kan eldas en månad utan rengöring.
Ska det vara någon större mening med pelletspanna borde du ha en brännare som rengör sig själv också annars är inte så mycket vunnet.
Acktank ska du inte ha till en pelletspanna.
Vill du köpa begagnad panna så får du vara snabb. Några timmar så är pannan borta.
Finns många trådar som handlar om pannbyte så bara att läsa.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Blomkvist
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 22 jan, 2013 23:47

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av Blomkvist »

Men om panntemperaturen går ner från 80 - 60 grader fort så beror det väl på dålig isolering? Den drar väl inte extremt mycket men tycker det borde kunna vara snålare.

Sökt och läst div. trådar här men ibland knepigt att hitta någon vettig om just panna till en Viking Bio.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Panna: CTC1100 -96 6st turbolatorer i
Brännare: Viking Bio -06
Pellets: Bioenergi i Luleå AB
Shuntautomatik: Landis & Gyr SQK 32.80
Hus: Uppvärmd yta: 111kvm biyta: 125kvm
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av danei »

CTC1100 är inte dålig på det viset. Jag har bytt från en CTC1100 till en begagnad pelux, jag får inte uppfattningen att förlusterna ut i pannrummet blir mindre, snarare tvärt om. Det man vinner är att den är smidigare att aska ur, en låda att dra ur i stället för att plocka bort brännaren för att ösa ur askan dubbelt så ofta. Många pelletspannor har mer vatten vilket är bra när man sätter på duschen och brännaren inte seg i starten. Men en CTC1100 är nog lika effektiv som en dedikerad pelletspanna.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Val av beg. panna till VB?

Inlägg av msh16 »

Om temperaturen går ned snabbt från 80 till 60 grader så beror det på värmeförbrukningen. Du har inte något element på som drar värme i källaren?
Ska du lägga ned så mycket jobb som att byta panna så byter du brännare också för att få någon nytta av pannbytet.
Stänger du av brännare, cirkulationspump och shunt när pannan är 80 grader så ser du hur lång tid det tar för pannan att kallna utan värmeförbrukning.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar