Gör det själv med distans pannlucka?

Skriv svar
manin
Pannrumstomte!

Gör det själv med distans pannlucka?

Inlägg av manin »

Kan man gör det själv utan att behöva köpa komplett distans till CTC 1100 för Viking bio
som kostar mellan 2500 - 3000kr.

Vad man kan spara minst 1000 kr genom att köpa delar såsom
- distans 1200:-
- packning 250:-
- nån mer grej som behövs?

och så bara att såga lite större hål och montera dit på CTC nuvarande gamla (oljabrännbare) pannlucka
så bör det funkar?

Någon som har gjort det utan att köpa komplett distans för Vikingbio och CTC 1100/1200/2200

Den CTC 1100 har jag som är från år -87.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
psau
Energiprofet!

Re: Gör det själv med distans pannlucka?

Inlägg av psau »

Klar du kan!

Jag köpte bandjärn som jag kapade i lagom bitar fram med MIGen, hepp 30min senare klart, men alla har inte alla prylar hemma eller för den delen kan hantera dem.

Principen är lätt gör en distans i något lämpligt tåligt material sätt fast den och se till att det blir tätt.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Måste du köpa en Viking Bio? Förstår att man gärna väljer det man känner sig trygg med....Men den är inte så värst lämplig i en CTC1100 pga. sin höga "lågeffekt", visst går det men alternativ finns.

Om du nu ska ha en Viking Bio så se till att hitta en med tjocka röret och pruta till halva priset, blocket är översvämmat med dessa....ofta till allt för höga priser.

Edit: Nibe har en distans som bygger 75-80mm som är billigare. Eldkrafts distanser till Janfire kan vara lite skeva hit och dit och behöver modifieras lite mera. Annars åk till en verkstad med lite fikabröd så kan du nog komma undan med materialkostnaden om du inte behöver den direkt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Hej!

Jag har en Janfire Flex A monterad på 10cm distans från min TMV Attack 2000 panna. Distansen gjorde jag av u-balk som jag gerat och sedan svetsat ihop. Nån isolering brydde jag mig inte om, då det skulle innebära ökad temparatur mot aggregatet och därmed ökad risk att tempsensorn på min Janfire löste ut!

Det var lätt som en plätt, kan en blondin, kan du och alla andra! ;)

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

CTC 1100 plus Janfire Flex-a med alla turbulatorerna i har varit en bra kombination. Ingen förlängning utan rakt på pannan med en plan plåt och ingen riktning av förbränningen. Kör steg 1 dvs låg effekt vilket innebär långa drifttider. Jobbar mellan ca 60-80 grader pga trögheten i uppstarten. En fin förbränning med fin aska med "rätt" färg. Kan bara rekommendera denna kombination efter snart tio års eldning. Akta er bara för "dålig" pellets! Dvs ingen pellets som bildar kaka på rosterplåten. Jag har skrivit om detta tidigare!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Eller köp en brännare som rensar rostret själv...behöver inte kosta mycket mer. Då slipper du tänka på om pelletsen är dålig eller ej, bara köp det billigaste du hittar.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jo det är bus enkel att göra det själv och material kostade för en flaska whiskey :)

Och vet själv med viking bio som jag har haft det innan, tycker den är enkel och smidigt som jag har lärt, fast inte med CTC panna gillar jag inte , men vad f det fungera varm ändå och det var jag har köpt nyligen hus och vill inte inventera nu utan nästa år när allting är i ordning och reda!

Å är inte dumma i huvet så har köpt Viking bio komplett med 2.5 m och mafa 300L för 1500 spänn och så säker sista säsong för brännrör och roster. så är här bara att tuta o kör tills nästa år, sen får se vad jag ska ha för värme. pellets eller värmepump eller nytt som kan komma.

Ha det gött allesamman !
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar