Pannbyte

Skriv svar
micke73
Frö

Pannbyte

Inlägg av micke73 »

Hej.

Står inför ett pannbyte, gammpannan har fått magsår, sprack i en vattenmantlad baffel. Menmen, hon är ju till åren kommen så det var ju väntat. Rätt glad att almanackan inte säger Januari just nu. Har kommit över en kombo till en bra peng som jag tror kan fungera. Jag vet några som har just denna och det verkar funka bra. Men nu tänkte jag ta hjälp av den samlade expertisen på detta forum.
Kombon är en VB Comet med VB bio, vad för "stalltips" bör jag tänka på vid installation och intrimning?? Pannan har suttit i en kåk med ungefär samma data som min vad gäller skorsten, ca 20% mindre boarea har jag dock.
Jag har eldat pellets sen ca 2001 i en kokspanna från 1962 med en pellex brännare i, har funkat bra under alla år. Riktigt bra faktiskt, så jag fortsätter definitivt med pellets :) Men blir lite förundrad när jag läser vissa inlägg om just denna kombon. Kanonforum detta förresten!!! Fått in en hel del matnyttigt innanför pannbenet när jag läst ett tag här :)

Så, vad bör jag då vara lite extra uppmärksam på vid installation och intrimning???

Tack på förhand.
MVH
Micke
msh16
Energiprofet!

Re: Pannbyte

Inlägg av msh16 »

Allt som finns att berätta om den kombinationen finns nog redan skrivet i Värmebaronen delen av forumet.
Sök på det diu vill veta mer om så kommer det upp många trådar.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
micke73
Frö

Inlägg av micke73 »

Självklart! Det borde jag ha tänkt på :) Tack för upplysningen!! Jag ursäktar mig med normalförvirring uppskruvad med ett pannbyte :lol:
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Då får vi hälsa dig välkommen till "klubben" för oss med både panna och brännare från Värmebaronen..

Återkom med frågor och funderingar i delforumet som beskrivits tidigare.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke73
Frö

Inlägg av micke73 »

Tack så mycket :) Ska göra det när jag får några "märkes specifika" frågor :) Men det mesta är besvarat redan via detta suveräna forum. Vilken kunskap det finns här!!!!! Ska försöka i bästa mån lägga till mina erfarenheter av pellexbrännaren :) Vilka är jättebra :)
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Bra att veta...
Har din anläggning någon typ av dragbegränsare ??
När det i första hand gäller pellets är det ett måste att ha installerat
en bra dragbegränsare !!

Om det inte finns någon dragbegränsare så påverkar skorstenens drag
in trimningen mellan förbrännings luft och mängd pellets som matas in !!

D.v.s att in trimningen av pelletsbrännaren blir nära värdelös !!
1/ På grund av att förbrännings luften ökar när skorstenens drag ökar i Pa

och samma gäller pannans förluster igenom att rökgasmängden ökar..

Och ökad luftmängd ger oönskat hög förbrännings temperatur som kan skada de delar
som berörs av höga temperaturer är lika med kortare livslängd på t.e.x tänd element, flamvakt, brännarrör / skål mm.
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar