Från Lufttändning till glödtändning

blondies80
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 sep, 2013 14:07

Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av blondies80 »

Jag har en kmp Mysinge som jag har varmlufttändning på. Detta tänd element gav nyligen upp. Då köpte jag glöd tänd element pga det låga priset. Nu till mitt problem. Jag installerade det nya tänd elementet och satte i sladden. Då började tänd elementet direkt att glöda fast kaminen var på off. Önskar tankar och ider om vad felet kan vara.

Med vänlig hälsning Björn
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av Eldvin »

Hur menade du nu?? Bytt från till vad?? Om det är lika gjort som på villa brännarna kan ett relä till elementet ha bränt ihop.
blondies80
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 sep, 2013 14:07

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av blondies80 »

har glömt att titta här på forumet på ett tag. Ska försöka vara lite tydligare runt mitt problem.

Jag hade varmlufttändning tror jag att det var på kaminen (http://mrpellets.se/sv/reservdelar-pell ... tc-k6.html)

Dessa tänd element var så dyra så jag köpte ett sådant här (http://www.pelletsbutiken.com/sv/ariter ... -430w.html). Jag bytte det trasiga elementet och satte i det nya. Problemet är att så fort jag sätter i stickontakten i vägguttaget så börjar tändelementet att glöda fast kaminen står på läge off.

Behöver hjälp med detta problem då kylan börjar smyga sig på.

Med vänlig hälsning Björn
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av Eldvin »

Om den nya tänd spiralen glöder så må de va fel nån stans! Kanske därför ditt PTC element pajade?? Så vida du inte kopplat det galet vilket jag betvivlar.
blondies80
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 sep, 2013 14:07

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av blondies80 »

jag räknar med att något är fel men behöver förslag på vad. Har försökt hitta någon som kan laga pelletskaminer i närheten av Nässjö, Jönköpingstrakten men inte hittat någon så om någon vet någon som kan reparera dessa kaminer så tar jag gärna emot dessa namn.

Med vänlig hälsning Björn
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av jerjo »

Hittade ett kretsschema, http://195.67.82.150/ariterm/MYSSOLAnv_SE_080325.pdf

Det är en triac som styr tändelementet. Om tändelementet ständigt glöder så torde ju triacen vara sönder.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
blondies80
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 sep, 2013 14:07

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av blondies80 »

tack för hjälpen går denna triac att köpa löst eller är den en special del?

Med vänlig hälsning Björn
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av jerjo »

Kan du fota den så att fabrikat och typbeteckning framgår?
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av Stegatorparn »

Känner igen kretsschemat från pelletsbrännarna PX20 och PX21.
Troligen är det samma triacstyrning som i brännarna och då ser den ut så här http://www.eldkraft.se/produkt/triacsty ... -kabel1405.
Reservdelen för kamin och brännare har i alla fall samma artikelnummer KM 1279.

Börja med att demontera triacstyrningen. Går den att ta isär och komma åt triacen, så är det klart billigast att löda loss den trasiga och beställa en likvärdig från Elfa.
Är inte det möjligt om allt är ingjutet i plast, återstår att byta hela modulen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Lasse.T
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 22:53

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av Lasse.T »

Hur länge höll ditt förra element som du nu bytt ut? Jag byggde om min kamin från den typ av element du nu installerat till den typ du hade, då jag fått byta element varje år. Sen undrar jag hur du fick dit elementet då infästningen och röret elementet sitter i inte är samma. Om du har den nya typen av styrsystem så har du ingen lös triac som visats tidigare i tråden
KMP Solberga kamin
blondies80
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 sep, 2013 14:07

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av blondies80 »

bet i det sura äpplet och beställde både en ny triacstyrning och ett nytt ptc tändelement. hamnade på 2500 nästan. Hoppas bara att detta löser problemet.

Med vänlig hälsning Björn
blondies80
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 sep, 2013 14:07

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av blondies80 »

Har monterat den nya triacen och tändelementet. Dock kvarstår problemet.
Lasse.T
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 22 jan, 2007 22:53

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av Lasse.T »

Provat att dra ur kontakten till triacen? den med dom tre små trådarna (vit,brun,grön) Slutar elementet glöda då? Visserligen svårt att vända fel, men är kontakterna rätt vända?
KMP Solberga kamin
blondies80
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 sep, 2013 14:07

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av blondies80 »

problemet löst. jag hade kopplat in fel i triacen. Bytte bara plats på trådarna sedan gick kaminen som på räls så nu är det varmt och skönt.
blondies80
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 23 sep, 2013 14:07

Re: Från Lufttändning till glödtändning

Inlägg av blondies80 »

Gammal tråd men nytt fel. Mitt förra tändelement gick sönder och tog triacen med sig. Nu har jag köpt nytt tändelement och ny triac. Mitt problem nu är att tändelementet bara glöder lite halvhjärtat och inte tillräckligt starkt för att tända pelletsen.
Skriv svar