Ändrad längd på matarskruven

Skriv svar
kay
Energiprofet!

Ändrad längd på matarskruven

Inlägg av kay »

Jag har ändrat längden på matarskruven för ett tag sen, från 2.5 m till ca 1,2 m. Min fråga är om det är nödvändigt med en justering av start dos samt ändra dosen vid drift mm? Jag upplever i och för sig inget strul nu med kortare skruv, snarare bättre. Har inte haft ett stopp sen jag kapade den, jag sänkte även vinkeln med ca 5 grader nedåt.
När skruven var 2,5 m så hade jag drift stopp minst två-tre gånger i månaden, så den verkar ju vara mer stabil nu! Brukar det göra mycket på doserna med kortare skruv och vinkel???
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
psau
Energiprofet!

Re: Ändrad längd på matarskruven

Inlägg av psau »

Det skulle varit bra om du mätt hur mycket skruven matade innan kapning, och en mätning efter....
Men nu när vi inte har det är det bara att bita i sura äpplet och göra en ny justering.

Det som oftast händer när du går ner i längd på skruven är att du får en jämnare matning, se på bla ulmas doserskruv som är bara några decimeter lång.

När du ger skruven en flackare vinkel brukar den mata något mer, detta sammantaget ger att du bör justera in brännaren på nytt.

Men grattis du bör uppleva en betydligt mkt jämnare gång med färre stopp..

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Längden bör inte påverka alls, men vinkeln och om inloppet påverkades av ändringen gör att du får en viss förändring.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Va synd att du kapade din skruv Kay, har en kort skruv ligger med sån skruv med kärna.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Xdigger: aj då!!
:(
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Ja just ja, jag skulle ha vägt startdosen innan jag kapade skruven. Men jag tror i och för sig att jag har protokollet kvar som installatöen skrev vid installationen, har för mig att han skrev ner startdosen i gram då skruven var 2, 5 m. Ska bara försöka hitta pappret i bråtet i källaren. Så då är det väl bara ställa in så jag får samma dos med kort skruv :D
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Om någon undrar varför jag hade så lång skruv tidigare beror det på att förrådet stod i ett rum bredvid pannrummet och skruven gick genom en tjock betongvägg, men då jag håller på och inreder källaren med mer sällskaps yta så fick jag pressa ihop allt i pannrummet med nöd och näppe :?
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Tyckte mest det var synd att kapa en sån lång och fin skruv! ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar