Livslängd på vattenburet system?
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Livslängd på vattenburet system?
Mina rör och element är nu 45 år gamla och jag börjar blir orolig för att något kan börja läcka. Det finns idag inget tecken på läckage och pannan är endast 7 år gammal så det är bara ledningssystemet runt i huset som jag är orolig för. Allt ligger i ett plan så jag har endast ett mindre övertryck på ca 0,5 kg i systemet. Det bör vara rost som är den största faran i ett system med järnrör runt golvet runt hela huset som är ca 80 kvm (endast bottenplanet värms via vattensystemet). Är det rimligt att tro att rören i tvättstugan borde gå sönder först? blir rätt fuktigt då tvätten torkas. (8 element och ca 40 meter rör som kan gå sönder.)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Fröträd
Re: Livslängd på vattenburet system?
Hej. Det jag har fått höra av dom lärde så säjer dom 80-100 år på värmesystem av järnrör. Mitt är 52 år och när jag har kollat både i och utvändigt samt godstjockleken på mina rör så är jag inte orolig.
-
- Entusiast!
Vår kåk är byggd 1945 och där håller rören alltjämt, förutom de rör som var ingjutna i bottenplattan i källaren. De hade gjort sitt efter 65 år.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
-
- Fröträd
Ja i det läget kan jag tänka mej att det får en kortare livslängd. Det blir ju en större fuktbelastning i en oisolerad bottenplatta.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Tack för alla svar! Det låter ju lugnande. Kommer ihåg ett läckande element i ett gammalt hyreshus för 40 års sedan. Det kom en liten stråle som sprutade rakt ut. Det var så rostigt upptill på elementet att hålet bara blev större då man försökte täta. Så en lärdom kan vara att lufta alla element för lång livslängd.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Det är inga problem eftersom du inte har syrsatt vatten i systemet, det är syret som gör att järn börjar rosta, däremot ska man inte tappa systemet mer än nödvändigt när man behöver göra en åtgärd på systemet, ju mer nytt vatten som kommer in i systemet ju mer syre kommer in. Mina rör är från 58 och jag är inte heller orolig, mer orolig för vattenledningarna till badrum och kök isåfall.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-
- Fröträd
Ja det är nog värre med vatten och avloppsrör. Mina avlopp har börjat fukta lite på godtyckliga ställen så det blir en helsanering på både vatten och avlopp i hela huset till sommarn om det går som planerat. Den räkningen blir inte rolig. Fast jag sparar nog tvättstugan i källarn med synliga rör tills vintern så det finns nått kul och göra då med. 

Jag hade en liten läcka på på ett gammalt rör till ett element nere i källaren som jag tillfälligt fick ha en hink under, det kom väl ca 2 deciliter om dagen i hinken, men efter 2-3 månader så slutade det läcka och jag kunde ta bort hinken. Det har inte läckt nu på 2 år, hehe!!! Fattar inte riktigt hur det har kunnat laga sig själv... som tur är så har rörmokaren varit här och fixat med andra rör i kåken, så jag sa till om att ta bort det dåliga röret och elementet som jag ändå inte ville ha kvar i pannrummet då det är ganska varmt där ändå, vart lite dyrare räkning bara, hehe!!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Kay: Kan ju ha varit att linet eller nån packning? som svällde upp igen..som stoppade ditt läck
Själv hade jag en instickskoppling för en tempgivare i svartjärn som rostade sönder på 6 mån
..Det var ett mätställe på ett 70 talsgolvvärmesystem ..slangarna suger luft ..inte def"täta som det kanske heter ..Men bytte kopplingen till mässing ..Man skall ju inte blanda i onödan men vad göra

Själv hade jag en instickskoppling för en tempgivare i svartjärn som rostade sönder på 6 mån

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Rören till elementen behöver man väl ändå inte vara så orolig för. Det syns "tydligt" på expansionskärlet om det läcker, det ska inte behöva fyllas på efter det är gjort första gången. Värre är det med vattenledningar tycker jag, de är jag nojig över även om det är rätt så nya.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Så kan det nog vara, läckan var i en böj med en skarv. Så någon form av lin eller liknande måste det ju ha varit som täppte till läckanronald skrev:Kay: Kan ju ha varit att linet eller nån packning? som svällde upp igen..som stoppade ditt läck

Men som sagt så är det där röret historia nu

Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
Här är lite Info ..
Hur länge en vattenpanna lever vidare utan att få rost hål som läcker ut vatten...
Fylls systemet upp 1 gång, och hela systemets vatten innehåll värms upp till ca 95° C
och har slutet system som inte behöver fyllas på med nytt aggressivt vatten så bör pannan, och rör till
elementen ha evigt liv eftersom upphettat vatten blir syre fritt och därmed kan vatten inte ge rost.
Vid öppet system med expansionskärl på vinden, kan korta livslängden på anläggningen igenom att
liten avdunstning av vatten kan ske igenom expansionskärlets utlopp,
Om behovet är litet att fylla på nytt vatten på pannans system minskar också risken för rost angrepp.
----------------
Men det finns fler ställen på pannans värme avgivande ytor som det kan bilda rost,
det vanligaste stället är vid retur anslutningen om denna är nära pannans botten, här kan
kondens uppstå som ger upphov till rost inne i eldstaden.
----------------
Så är det varmvatten sidan den lever ett eget liv i pannan..
Pannor som innehåller varmvattenberedare så finns tre typer
Plattvärmeväxlare är en nyare typ av genom strömning för att värma varmvatten i från pannans varmvatten.
F / på typbeteckningen då är det en tank inne i pannan som varmvatten ryms i.
G / på typbeteckningen då är det en tank som innehåller rör slinga i pannan som varmvatten ryms i,
Denna typ ger friskare vatten eftersom en mindre mängd vatten lagras inne i kopparrörs slingan..
Men bör inte användas till matlagning eftersom koppar som är giftigt och kan ha fällts ut till varmvattnet
Var ligger svagheten i varmvatten beredare..
1 / Hur surt rå vatten är det har med Ph som är neutralt vid 7 i Ph lägre än 7 i Ph är surt angripande på koppar och järn
2 / Högre Ph än 7 kallas för basiskt som också ger frätskador på koppar o järn.
Ps: Redigerat på grund av skrivfel !
Hur länge en vattenpanna lever vidare utan att få rost hål som läcker ut vatten...
Fylls systemet upp 1 gång, och hela systemets vatten innehåll värms upp till ca 95° C
och har slutet system som inte behöver fyllas på med nytt aggressivt vatten så bör pannan, och rör till
elementen ha evigt liv eftersom upphettat vatten blir syre fritt och därmed kan vatten inte ge rost.
Vid öppet system med expansionskärl på vinden, kan korta livslängden på anläggningen igenom att
liten avdunstning av vatten kan ske igenom expansionskärlets utlopp,
Om behovet är litet att fylla på nytt vatten på pannans system minskar också risken för rost angrepp.
----------------
Men det finns fler ställen på pannans värme avgivande ytor som det kan bilda rost,
det vanligaste stället är vid retur anslutningen om denna är nära pannans botten, här kan
kondens uppstå som ger upphov till rost inne i eldstaden.
----------------
Så är det varmvatten sidan den lever ett eget liv i pannan..
Pannor som innehåller varmvattenberedare så finns tre typer
Plattvärmeväxlare är en nyare typ av genom strömning för att värma varmvatten i från pannans varmvatten.
F / på typbeteckningen då är det en tank inne i pannan som varmvatten ryms i.
G / på typbeteckningen då är det en tank som innehåller rör slinga i pannan som varmvatten ryms i,
Denna typ ger friskare vatten eftersom en mindre mängd vatten lagras inne i kopparrörs slingan..
Men bör inte användas till matlagning eftersom koppar som är giftigt och kan ha fällts ut till varmvattnet
Var ligger svagheten i varmvatten beredare..
1 / Hur surt rå vatten är det har med Ph som är neutralt vid 7 i Ph lägre än 7 i Ph är surt angripande på koppar och järn
2 / Högre Ph än 7 kallas för basiskt som också ger frätskador på koppar o järn.
Ps: Redigerat på grund av skrivfel !
Senast redigerad av Olle45 den mån 04 nov, 2013 10:48, redigerad totalt 2 gång.
Tillverkar rökgasutrustning
Nu var det en hel serie fel igen. Svårt att rätta allt på en telefon, men jag försöker.
Syret försvinner inte per automatik bara för att det blir varmt. En del går väl över till gas och kan luftas ur. Men framförallt tar syret slut eftersom det reagerar med järnet, sedan kan det inte fortsätta rosta.
Pannor finns med förrådsberedare, rörslinga i pannvattnet eller plattvärmeväxlare. Vad du menar med slingor i tank hänger jag inte riktigt med på.
pH skalan har du vänt på, under 7 är surt och över är basiskt. Komunalt vatten har ett pH på 8-9 har jag för mig. Man håller det så högt för att skona ledningarna. Har man egen brunn kan man behöva kalkfilter av samma orsak. Surt vatten löser ut koppar ur rören vilket inte är helt nyttigt.
Edit: Stavning
Syret försvinner inte per automatik bara för att det blir varmt. En del går väl över till gas och kan luftas ur. Men framförallt tar syret slut eftersom det reagerar med järnet, sedan kan det inte fortsätta rosta.
Pannor finns med förrådsberedare, rörslinga i pannvattnet eller plattvärmeväxlare. Vad du menar med slingor i tank hänger jag inte riktigt med på.
pH skalan har du vänt på, under 7 är surt och över är basiskt. Komunalt vatten har ett pH på 8-9 har jag för mig. Man håller det så högt för att skona ledningarna. Har man egen brunn kan man behöva kalkfilter av samma orsak. Surt vatten löser ut koppar ur rören vilket inte är helt nyttigt.
Edit: Stavning
Senast redigerad av danei den mån 04 nov, 2013 11:09, redigerad totalt 1 gånger.
Danei:
När du gör inlägg på telefon så blir det ibland fel.... korrekturläs gärna inlägget före/efter postandet så undviks t.ex. följande fel:
"Stretade försvinner per automatik inte bara för att det blir varmt"
Vad det nu är tänkt betyda?? Stretade = Syre ???
Inlägget är nu justerat och "stretade" betydde "syret" enligt mobiltelefonen. Så nu vet vi det.....
När du gör inlägg på telefon så blir det ibland fel.... korrekturläs gärna inlägget före/efter postandet så undviks t.ex. följande fel:
"Stretade försvinner per automatik inte bara för att det blir varmt"
Vad det nu är tänkt betyda?? Stretade = Syre ???
Inlägget är nu justerat och "stretade" betydde "syret" enligt mobiltelefonen. Så nu vet vi det.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tack för påpekandet. Min telefon är hemsk att skriva på. Men jag ska försöka vara noggrannare.