Hjälp med inkoppling av Effecta 220 panna?

Skriv svar
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Hjälp med inkoppling av Effecta 220 panna?

Inlägg av johannaj »

Hej på er!

Jag köpte en begnagad Effecta 220 som nu står i pannrummet och bara väntar på att få börja arbeta...

Finns det någon i skåneland som kan hjälpa till med inkoppling? Elen fixar jag själv, då jag är behörig, men tänker på alla vattenanslutningar som ska lödas...Allt går såklart att fixa själv, men jag har inget lämpligt minigasverk, inga kopparkopplingar och ingen erfarenhet av att hårdlöda...Att köpa en massa saker själv och lära sig, går såklart, men enklare att be någon om hjälp som kan och har erfarenhet!!!

Det "jobbiga", d v s pannan på plats är som sagt löst.

Hör av er, om ni bor i skåneland och vill hjälpa till! :)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
lange02
Entusiast!

Re: Hjälp med inkoppling av Effecta 220 panna?

Inlägg av lange02 »

Kopparböjar för lödning finns hos CO. Rinkaby Rör ligger i Skåne. Där köper man rör och böjar billigt. Gasolbrännare med engångstuber finns på Biltema eller Överskott. Man löder kopparrören med speciellt tenn för vvsinstallation. Detta tenn finns på CO och Rinkaby. Inte svårare än att alla klarar av det.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Beroende på hur det ser ut så borde du kunna köra klämkopplingar, de är dyrare men det går fort att få det gjort.
Har du inte tummen helt i så går det rätt lätt.

Tänk bara på att inte dra rör direct ovanför sotluckan utan du behöver kunna lyfta paketet med turbulatorer rakt upp...

Själv så tog jag chansen att köpa en "Rems" så numera blir det mesta hemma pressat, lite dyrare än lödat men f-n så mycket enklare.

Lycka till med pannan, vad blev det för brännare eller är den inte inskaffad än?

/Peter

Edit såg i din profil att du har en flex-a....
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Kan väl knappast bli enklare än att tennlöda kopplingarna?
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Tennlöda är säkert billigast, men jag kan inte det i dagsläget. Vill ju inte ha läckage, när allt annat är klart...Därav tänkte jag fråga om hjälp av e v boende i södra skåne! :)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

psau skrev:Beroende på hur det ser ut så borde du kunna köra klämkopplingar, de är dyrare men det går fort att få det gjort.
Har du inte tummen helt i så går det rätt lätt.

Tänk bara på att inte dra rör direct ovanför sotluckan utan du behöver kunna lyfta paketet med turbulatorer rakt upp...

Själv så tog jag chansen att köpa en "Rems" så numera blir det mesta hemma pressat, lite dyrare än lödat men f-n så mycket enklare.

Lycka till med pannan, vad blev det för brännare eller är den inte inskaffad än?

/Peter

Edit såg i din profil att du har en flex-a....
Köpte som sagt en begagnad Effecta 220 och då ingick även en Janfire NH ;) Så i Effectapannan kommer jag köra med NH'n och ha Flex-A som reserv.

Vart köper man en Rems och vad kostar de? Behöver man använda speciella koppel för klämning, eller går det med vanliga?
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Pressmaskinen var inte billig sen måste man köpa pressbackar för de dimensioner på kopplingar man tänkter köra.

Så jag skulle nog rekommendera att köra vanliga kläm kopplingar dvs vanliga kopplingar med mutter och klämring om du inte vill löda eller känner någon med pressverktyg.

Men med det fåtalet kopplingar man behöver I en vanlig installation brukar det vara högst överkomligt ska man krångla till det med en massa avstick etc blir det dyrare...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Var inte rädd för att mjuklöda, det är faktiskt enklare än man tror.
Se bara till att göra rent koppardelarna ordentligt, gärna med lite Svinto.
Lägg sen på lite lödpasta och tryck sen ihop kopplingen, värm på lite med en vanlig gasolbrännare
och för sen på lödtennet på en punkt i skarven. Kapillärkraften får sen tennet att vackert flyta
ut runtom och skarven blir perfekt.

Jag är misstänksam mot dehär presskopplingarna med tätande gummiring - hur tät är den efter
en 15-20år? En lödd skarv är tät i "evighet" (nåja nästan)

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Inte ska man väl vara så tokig att man köper en massa onödiga grejor bara för att få dit en panna när det blir precis lika bra med lödning och lika enkelt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd

Inlägg av johannaj »

Nej, ni har säkert rätt, det är kanske inte så svårt att löda iaf...Om jag inte finner någon rutinerad som kan hjälpa mig, blir det till att lära sig själv!

Men sen handlar det om så mycket annat än att löda...Vart sätter man expansionskärlet? I vilken höjd? etc etc...enkla saker om man kan och gjort det förut, men om man aldrig gjort det, är det lite svårare...;)
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Som någon skrev så klämkopplingar ett alternativ, borde inte bli så många att blir dyrt. Bara att följa tillverkaren rek. för montering, en del ska smörjas, andra inte och en del fabrikat är försmorda.

Hittade inte mindre än nio småläckor i min vedanläggning i förra kåken när isoleringen åkte av och allt drogs om. Det mesta var hårdlödat av en VVS firma............

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Många sätter expansionskärlet över pannan för att spara plats.
Tänk på att värme tar död på kärlets gummimembran.
Bättre att placera ventilpaketet över pannan och plåtburken på ett ställe där det inte riskerar värmas upp.
Expansionskärlet ansluts till ett hetvattenuttag ovanpå pannan.
Här finns en manual http://www.pelletsenergi.se/pdf/effecta.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

johano skrev:Jag är misstänksam mot dehär presskopplingarna med tätande gummiring - hur tät är den efter
en 15-20år? En lödd skarv är tät i "evighet" (nåja nästan)
/johan
Enligt min rörmokare som var här och krökte några rör så ska dom garanterat hålla i minst 45 år i alla fall :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ingen av de presskopplingar som används idag har blivit 45 år gamla så det återstår att se hur gamla de egentligen blir. Jag är också inne på Johano:s skeptiska linje. Så därför har jag hårdlött det som jag har gjort/ändrat i mitt system.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag har mjuklött mitt system. Dock har inte CO rörlod som det påstås tidigare i tråden, min lokala rörbutik hadde inte heller av någon lustig anledning. Men rikaby har, och rördelarna är billiga.

Expantionskärlet är bättre att ansluta i botten av pannan i stället för en hetvatten anslutning på toppen, men det funkar att sätta den var som bara det är öppet flöde till pannan, höjden är inte heller viktigt. Glöm bara inte övertrycksventilen som ska vara på pann toppen.

Skissar du ihop ett förslag och lägger upp här så är jag övertygad om att alla eventuella brister kommer att kommenteras och debatteras. Något jag upptäckte är att lutningarna på anslutningen till shunten påverkar eventuell självcirkulation väldigt lätt.
Skriv svar