Önskar feed back från BioSol-ägare.

Skriv svar
stefan1
Prima virke

Önskar feed back från BioSol-ägare.

Inlägg av stefan1 »

Hej på er!

Tack alla ni som delat med er av kunskap och erfarenheter om pelletseldning. Skriver mitt första inlägg ikväll men har spenderat åtskilliga timmar med att läsa era inlägg för att kunna fatta ett någorlunda välgrundat beslut vid valet av nytt värmesystem.

Flyttade in i huset 1/9 och var inte särdeles sugen på att beställa 3 kbm eldningsolja för 10 100:-/kbm. Hade i princip noll koll på värmesystem men fattade snabbt att husets vattenburna system lämnade full frihet att hitta något vettigt. Var farligt nära att falla i VP-fällan men "räddades" av några timmars läsning på PELLETS.info. Förstod snabbt att pellets och sol är det optimala för oss.

Förvisso en relativt hög investeringskostnad, 130 000:- inkl allt, men LÅG bränslekostnad, oberoende av girigt elbolag, ingen död och kall skorsten med påföljande fukt- och ventilationsproblem, miljövänligt och en ny pervers hobby; sitta i pannrummet och dricka öl och snöa in på anläggningen :wink: .

Träffade häromdagen (efter mitt beslut om nya anläggningen) på en snubbe i Göteborgstrakten som hade i princip identisk anläggning som den som vi ska sätta in, i ett nästan likadant hus som vårt. Hans hade varit i drift drygt ett år och hans bränslekostnad för det gångna året var ca 9 000:-. Bättre referens och bekräftelse på sitt beslut är svårt att få. Anläggningen "intjänad" på 6 år om vi utgår från en uppskattad oljeförbrukning på dryga 3 kbm/år och ett oljepris strax över 10 000:-/kbm. Återstår dock att se hur det kommer att funka för oss.

Fråga 1:
-Vilket pelletsfabrikat ska man välja till PellX P21? Vida, Kronpellets, Såbi??? Annat? (som finns i Skåne)

Fråga 2: Tar tacksamt emot tips och feed back från BioSol-ägare, gärna med kompletterande solsystem. Är särskilt intresserad av info om vilken reglercentral ni har till solsystemet.

Tack på förhand! Vi hörs![/b]
Thermia Bionet, Bequem 20D, Effecta 500 L soltank med 90mm PUR-isolering, ESBE termisk ventil VTC300 70°. 60-talshus i södra Skåne 115 kvm + 115 kvm källare, 11 radiatorer uppe och 11 i källaren.
Dykarn
Prima virke

Inlägg av Dykarn »

Hej hej,

Har ingen lång erfarenhet av Biosolen då vi fick vår installerad för drygt en månad sedan. Kan dock bara säga att än så länge är jag nöjd. Det gick max 250 kg pellets under denna månad, vilket i mina öron (och plånbok) låter helt ok, speciellt då jag fick elräkningen för augusti-september igår, och då körde vi på elpatron i den gamla pannan. Askmängden under denna tid blev drygt 2 liter (Såbi) vilket jag inte vet om det är mycket eller lite för en frammåtbrinnande brännare...

Solpanelerna har såklart inte levererat speciellt mycket värme, dels för att det är sen höst och det varit regn och rusk men också för att vi har en stor ek som ger skugga efter lunch. Fast då det var sol i slutet av oktober
fick vi upp temperaturen i botten av pannan till drygt 40 grader (från 25) vilket gjorde att brännaren bara gick 2 gånger per dygn dessa dagar. Skiktningen är väldigt bra. Det enda jag skulle önska var att vi valt 8.4m2 i stället för 6.6m2.

Vi var först inne på en EcoNom med en Effectatank vilket kanske hade gett någon % bättre verkningsgrad och färre sotningstillfällen men valet föll på Biosolen eftersom vi fick plats med Mafaförrådet bredvid
pannan och skruven fick då en bra sträckning, vi fick bättre sotningsutrymme (och sotaren kan inte klaga). Dessutom får vi plats med nästan 3 ton pellets där oljetanken tidigare stod och ändå finns det plats kvar att röra sig på i pannrummet. Dessutom är Biosolpannan estetiskt tilltalande vilket faktiskt inte är helt oväsentligt för mig.
Bilder på hela rasket kommer.

Summan av kardemumman: Jag tycker Biosolpannan är effektiv och driftsäker (Pellx P21 brännaren fungerar bra).
Den ser bra ut och är löjligt bekväm att sota (ståhöjd, rakt frammifrån. Max 10 min) och den verkar fungera väldigt bra mot solpanelerna.
Beträffande pelletsval. Då man inget vet när man är ny i pelletsköret köpte jag ett fabrikat som jag läst skall vara ok (Såbi). Detta köpte jag från Hjärsås eftersom jag hört att de var bra (och rätt billiga).
Leveransen var helt enligt överenskommelse och chaffisen ställde pallarna efter beskrivning med millimeterprecision :P
Jag har inte haft problem med gengas eller andra driftsstörningar. Brännaren startar - går ca en timme - stänger av. osv.

Drivpaketet till solfångarna är BoRö Pannan AB's Sun o Matic. Verkar göra sitt jobb men det jag saknar här är en enkel drifttidsmätare för cirkpumpen. Det är ju alltid kul att veta hur mycket pumpen snurrat.
Jag tycker du gör ett bra val med en Biosolpanna!

Mvh Dykarn
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

Tackar Dykarn!

Sorry att jag inte svarat och tackat tidigare.

Låter lovande med pelletsförbrukningen även om man inte ska dra för stora växlar på årets oktober månad. Har väl varit hyfsat varmt för årstiden. Väntar själv spänt på E-on-räkningen. Kul och kunna berika en och annan tysk aktieägare. Synd för dem att man är på väg och bli mindre beroende av el.

Askmängden låter hanterlig den med. Får väl plats med en hel del till. Våra vänner på den norra halvan av Sverige verkar behöva tömma lite oftare. Men med en så pass smidig sotningsrutin som du vittnar om så kan man väl lägga några extra minuter på att tömma aska när man sotar pannan.

Beträffande förutsättningarna för ett bra utbyte av solen så har vi framsidan av huset/taket i rakt söderläge. Funderar på att optimera lutningen (har 27-graderstak) till ca 40 graders lutning på panelerna om det inte blir för krångligt och kostsamt. Har även kostat på oss en lite dyrare reglercentral för att få en ungefärlig värmemängdsmätning.

Var också inne på annat alternativ, Bionet-pannan med 750 liters acktank och solfångare, men skulle blivit svårt med utrymmet och kanske kostsam ombyggnad av pannrummet. BioSolen kommer att passa in perfekt där gamla CTC Pionjären står idag.

Ska såga ner oljetanken nästa helg och påbörja bygget av bulkförrådet. Kommer att rymma ca 7,5 kubik och ändå lämna lite rörelseutrymme kvar i pannrummet.

BioSolen tål att tittas på och jag ser fram emot bilder från din stridsledningscentral :wink: .

Har haft ögonen på Hjärsås sen en tid tillbaka. Verkar som sagt ha bra priser. Vet du om de levererar till Malmöområdet? Bulk.

Tack än en gång! På återseende.
Thermia Bionet, Bequem 20D, Effecta 500 L soltank med 90mm PUR-isolering, ESBE termisk ventil VTC300 70°. 60-talshus i södra Skåne 115 kvm + 115 kvm källare, 11 radiatorer uppe och 11 i källaren.
Dykarn
Prima virke

Inlägg av Dykarn »

Hej hej,

Tror nog att hjärsås levererar till Malmö. När jag beställde låg jag utanför deras "egna" leveransområde så det var Såbi - Jönköping som körde. Detta kostar 195:- per pall och de kör förmodligen runt hela södra Sverige. Jag tror Hjärsås egna område är typ 10 kilometer i omkrets eller så.

Min taklutning är 60 grader vilket visserligen är bättre än 27 för det ger en mer under vår-vinter-höst och på sommaren är det ju alltid överskott endå men i ditt fall med rakt söderläge och rätt stora paneler tror jag inte det spelar roll. Förra veckan steg temperaturen i botten på min tank med 10 grader och då har vi Sö-läge och en stor ek som skymmer efter lunch så det kan bara bli bättre :lol: (eken förvandlar jag till bränne under vinter! Vet ni hur många stora löv det blir från en 60-årig ek :o )

Håller på med en ny dörr till pannrummet. Därefter kommer bilder. Fick lite annat att tänka på idag då ett element började läcka - rostat sönder :cry:

Hilsen
Dykarn
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Skriv svar