Vad är problemet ?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Bohuslän
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 30 sep, 2011 11:23

Vad är problemet ?

Inlägg av Bohuslän »

Har en Vedolux 30, 1500 liter i ack och sluten expansion.
Sedan en tid tillbaka droppar det från skvalröret i pannan i olika omfattning. Hade en snubbe där som fixade trycket i expansionskärlet och droppandet slutade MEN nu så fort pannan kommer upp i 80 (trycket är på ca 1,2) så börjar det droppa frekvent igen. Vad fan är detta (blir tokig). Kan det vara så att det är paj på kylslingan på något sätt och att den börjar släppa in vatten så fort det går upp i 80 ? Funkar ju liksom att elda och få värme men kan bli lite jobbigare när det blir kallare då man ju vill elda upp tankarna maximalt. Får väl ta dit vvs-firman igen men det är ju så förbannat dyrt... :cry:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Vad är problemet ?

Inlägg av Icecap »

Som en "kanske"-orsak: luften i expansionskärlet försvinner med tiden, man ska alltså fylla på lite då o då. Brist på luft ger exakt dessa problem du har.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bohuslän
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 30 sep, 2011 11:23

Re: Vad är problemet ?

Inlägg av Bohuslän »

Tack Icekap !
Har ingen mätare på mitt kärl som visar tryck men det är väll bara att pumpa in lite med typ en cykelpump, elda och se vad som händer ? Iofs var ju vvs-gubben där i förra vecka och fixade något med kärlet. Har en bekant som är kunnig på just vvs-frågor som hävdar precis som du att det är trycket i kärlet som spökar. Tyvärr är han bortrest i två veckor till. Jävla störande med vatten på golvet, eller att behöva ställa fram spann dessutom skall jag sälja mitt hus i vår och då är det ju en fördel om värmesystemet fungerar fint (vilket det gjort i nästan tre år sedan installation).
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vad är problemet ?

Inlägg av danei »

Skaffa en cykelpump med manometer så blir det lättare.

Börja med att släppa ut lite luft ur blåsan. kommer det vatten är den trasig och behöver bytas.

Släpp ut systemtrycket, det antagligen är antagligen lättast att göra via övertrycksventilen. Sedan pumpar du upp lämpligt förtyck i blåsan, 0,5bar brukar vara lagom. Om du får tyck i systemet när du pumpar i luft i blåsan så får du släppa ut mer vatten. Det ska vara 0,5bar i blåsan när den fyller hela expansionskärlet.
Bohuslän
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 30 sep, 2011 11:23

Re: Vad är problemet ?

Inlägg av Bohuslän »

Det har fortsatt krångla. Pannan droppar så fort det kommer upp i runt 80 . Alldeles för högt tryck, och nu när jag var nere i pannrummet och kollade (eldar just nu) så small det till expansionskärlet. Måste väl vara blåsan/membranet som sprack !?
Kommer dock inget vatten från ventilen på ovansidan när jag öppnar den. Får ringa firman i morgon. Min fråga är nu. Visst kan dom byta bara blåsan ? Eller måste man köpa ett helt nytt expansionskärl och få det installerat ? Blir ju förhoppningsvis billigare med bara byte av blåsa/membran....
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Vad är problemet ?

Inlägg av Andreas Hansson »

För litet expationskärl?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Bohuslän
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 30 sep, 2011 11:23

Re: Vad är problemet ?

Inlägg av Bohuslän »

Nej, det tror jag inte. 200 liters kärl. Ack på 1500. Skall stämma enligt dom som instalerade. Det har funkat klockrent i tre år till för ett tag sedan. Har ringt min rörgubbe som beställt ett nytt och kommer och instalerar i dagarna. Fast jag tycker fortfarande att det borde hållt betydligt längre. Antingen är det fabriksfel, min vanliga otur eller något annat som jag inte kan begripa som ställt till det (är ingen expert, begriper bara principen så det är tur forum som detta finns !).
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: Vad är problemet ?

Inlägg av Kelvin »

Sitter expansionskärlet så det fylls med varmt vatten varje eldning så frestar det mycket hårdare på blåsan än om kärlet är kopplat så det fylls med kallt vatten.
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
Skriv svar