Laddpumpsstyrning

Skriv svar
pandion
Späd planta

Laddpumpsstyrning

Inlägg av pandion »

Lät för fyra år sedan installera en Effecta pelletsbrännare på en gammal CTC vedpanna (1990), som matade acc tankar. Laddpumpen från pannan till dessa styrdes av en i pannan monterad pannvattentermostat, som startade/slog av pumpen vid en inställbar temperatur. Jag brukade ha den inställd på samma temperatur som brännarens starttemperatur (mätt från acctank 1). Det hela fungerade utmärkt, frånsett att pannan behövde askas rätt ofta.

Då den gamla pannan började visa åldringstecken och läcka vatten när den blev avkyld valde jag att byta ut den mot en helt ny pelletspanna. Efter diverse problem valde installatören att låta laddpumpen styras av en rökgastermostat i s f av pannvattentemperaturen (jag var bortrest). Detta verkar teoretiskt inte vara någon optimal lösning, eftersom rökgastemperaturen varierar mycket fortare än vattentemperaturen och synes kunna leda till att kallt pannvatten pumpas in i acctanken vid uppstart och att varmt pannvatten stannar i pannan och går förlorat vid nedeldning. Synpunkter?

En fråga till: Vad rekommenderar Ni för start- resp stopptemperaturer för brännaren? Den går, som sagt, mot acctankar som i sin tur värmer huset via en Danfoss motorshuntautomatik.
danei
Pannrumshärskare!

Re: Laddpumpsstyrning

Inlägg av danei »

Det är ett bra sätt att styra laddpumpen på, under förutsättning att du har en laddomat. Så frågan är hur ditt system ser ut.
pandion
Späd planta

Inlägg av pandion »

Tack för Ditt svar!

Jag vet inte riktigt vad jag skall tillägga :? . Brännarens start/stopp styrs av vattentemperaturen i tank 1. Det finns två omställare för flödet mellan tankarna för sommar/vinter resp eldrift (patron i tank 1). Motorshunten från tankarna till radiatorerna regleras av en Danfoss 110(?) med sensorer för framledningstemp och utetemp. Vid måttligt värmeuttag från tankarna hinner pannan svalna till säg 33 gr innan tank 1 når inställd starttemp - f n 47 gr. Under eldning blir pann- och tanktemp lika när de börjar närma sig stopptemp.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Frågan är om du har någon laddomat
Hur laddas varmvattnet över till tankarna?
kiho
Fröträd

Inlägg av kiho »

Det låter som du har ctc system vemax. Orginal har den laddpump och spärrventil, troligtvis har du ingen laddomat.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
pandion
Späd planta

Inlägg av pandion »

Kiho - Exakt, det är en Vemax!

Danei - det är som Kiho beskriver det. Tack för länken till laddomat - mycket intressant!

Med den gamla pannan räckte det att köra tankarna mellan 45 och 60 gr så länge det inte blev kallt ute på allvar (bor i Västsverige). Den nya tycks vilja ha högre temperatur.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Menar du att du pumpar in kallvatten i pannan så fort den blir varmare än 45grader? Då förstår jag varför den började läcka.
pandion
Späd planta

Inlägg av pandion »

Ungefär så. Brännaren startade när temperaturen i tankens topp sjunkit till 45 gr. Laddpumpen startade när pannvattnet nått ungefär samma temperatur, och då sögs vatten från tankens botten in i pannan. Under de 19 år förra husägaren och jag eldade med ved fungerade det på ungefär samma sätt, med skillnaden att vedeldningen gav mera momentan värme än pellets och att vattnet i tanken ofta hunnit bli kallare än när brännarautomatiken styrde starten! Ännu större temperaturchock, således.

Jag har inte lärt mig den nya pannans beteende ännu, men ser att den hinner svalna mera än den gamla innan brännaren får startsignal. Laddpumpen startar först litet senare när rökgaserna nått ett visst värde (okänt).

Största bekymret för ögonblicket gäller inte pannan utan tankarna och deras vattenflöde till radiatorerna. Med en tanktemperatur på 52 gr och fullt öppen shuntventil får jag temperaturer på det utgående radiatorvattnet på 34 gr rep 40 gr (utanpå rör resp i dykrör).
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Okej, så är jag med.

Det är inge temperaturchocker som är problemet, och det bör du ju inte få när du inte släpper upp pannan i temperatur. Problemet blir att pannan är så kall att då får kondensation i den. En tumregel brukar vara att inte köra den kallare än 60°C. När du eldar med ved funkar det bättre eftersom pannan kommer att bli varmare i slutet av eldnignen efter som tanken är varm, så blir man av med kondensvattet.

Att den kallanr fortare än den glama kan bero på mindre vattenvolym, svårt att säga säkert efter som du inte angett vilka pannor det handlar om. Men en pellets panna som monteras mot en tank bör vara en laddpanna med liten volym. Man bör då köra pannan tills tanken är varm och låta den kallna mellan varven.

Om man har en laddomat så är det utmärkt att styra mot rökgastemperaturen, eller brännarens gång status. Laddomaten ger då cirkulation under uppvärmningen, och laddar över när pannan är varm. När man stänger av brännaren så stannat pumpen och resterande hetvatten kan laddas över via självcirkulation. Rökgas temostaten bör så stå ställd på ca100°C så att pumpen går när brännaren är igång.

Om shunten står max öpen så borde du ha i princip enbart tankvatten, och således samma temperatur som tanken ut. Har du inte det så är det fel på något, temometer, shuntposition eller flödet.
pandion
Späd planta

Inlägg av pandion »

Tack för Dina synpunkter!

Med den gamla pannan såg man på panntempen när laddpumpen gick igång - den sjönk med ca 7 gr direkt!

Då jag är konvalecent efter ett benbrott har jag inte kunnat följa upp den nya pannan i detalj ännu, men den är en ren laddpanna som skall gå mot tankar. Får se om jag låter installera en laddomat.

Ja, jag blir inte riktigt klok på radiatorvattnets temperatur. Skall plocka bort motorn så att jag kan vrida på axeln manuellt och se vad som händer. Även om shuntventilen är 23 år gammal så borde den fungera, antar jag.
Skriv svar