Ny pelletsanvändare

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ny pelletsanvändare

Inlägg av Icecap »

Om dragbegränsaren redan slår i botten lär hålet knappast vara för trångt. Men får du någon gång en rätt dimensionerat dragbegränsare monterat lär det vara för trångt med ett 63mm hål.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sefä
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 17:11

Re: Ny pelletsanvändare

Inlägg av sefä »

Tanken är att jag skall ha en rätt dimensionerad med tiden, nu fick jag den av kompis som hade den liggandes så det var värt att chansa.

Har en fundering till om ni kan hjälpa mig med den, gör den jag har någon skillnad då den är under dimensionerad, om ja hur i så fall, negativt eller positivt?
Panna: Focus PE-20 / pellets
Brännare: Pellx 20
Villa: 1½ plan
Boarea: 138m2 +källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ny pelletsanvändare

Inlägg av danei »

Jo det kan absolut påverka. I min förra panna satt det original en tigrex25 på ett hål som inte var fullstort. Det var väl i ungefär samma storlek om tigrexens hål. Sken var att det medför att luftflödet trycks mot luckan. Så den hamnade lätt i fullt öppet och stannade där, läget nästan fullt öppet fanns inte. Jag bättrade på hålet och sedan jobbade den bättre. Den kan ju absolut vara i underkant för din anläggning i alla fall, men den funkar antagligen bättre med ett stort hål.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ny pelletsanvändare

Inlägg av Roli »

En underdimensionerad dragbegränsare är bättre än ingen dragbegränsare alls. Men den klarar inte topparna. Men står den ständigt öppen så reglera den ju inte så bra.
Det är tydligen svårt för de som säljer att få till rätt dimension då det väldigt ofta är Tigex 25 som monteras. Nu fick du ju din av en kompis så den var inte köpt via den s.k "proffshandeln" dvs rörkrökaren runt hörnet.

När jag skulle komplettera min anläggning i början så blev det också en Tigex 25. Det var ingen som frågade mig om någon skorstensdimension eller längd. Och själv kunde man inte mycket på den tiden..... Numera är Tigexen utbytt mot en KW SID 012 som passar bättre till min skorsten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
sefä
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 17:11

Re: Ny pelletsanvändare

Inlägg av sefä »

Men då låter jag den sitta där tillsvidare. O så blir de till o uppgrdera till nästa år så hinner man få lite mer kött på benen inom eldning :)

Ska prova att göra hålet större med det skadar inte. Verkar vara lite som danei säger att luftflödet trycks mot luckan när det komit en starkare vind och sen orkar inte motvikten väga över men de kan ju vara för att den är för klen med kanske.
Panna: Focus PE-20 / pellets
Brännare: Pellx 20
Villa: 1½ plan
Boarea: 138m2 +källare
Skriv svar