Tjena!
Installerade för några månader sedan en Thermia Biomatic med Ecotec A3, byte till en Ecotec Bioline 20 nu och har problem med att det ryker baklänges, bytt slussvingar och gjort rent slussen några gånger utan resultat.
Jag verkar ha tokdåligt drag, har en helstenskanal som är ca 10 meter lång, dragbegränsaren öppnar nästan aldrig.
La en spik i luckan mellan tubpaketen och fick upp draget provisoriskt, nu öppnar i alla fall luckan lite grann.
Har en rökgasfläkt(injektor) och min undran är nu, spelar det någon roll om jag sätter den under dragbegränsaren och pannans rökrör eller måste jag sätta den över båda? Tanken är att jag ska montera lambda sond på pannan snart också.
Rökgasfläkt?
Rökgasfläkt?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Re: Rökgasfläkt?
Hmm, nästan pinsamt, har nu bättre drag.. Öppnade fönstret..
Dock kan jag tänka mig att det kan bli sämre på sommaren så jag lär väl ha rökgasfläkt i alla fall, men då har jag lite tid att konstruera en sån med.
Tändelementet har lagt av idag med så brännaren stod med larmet "ingen låga"

Dock kan jag tänka mig att det kan bli sämre på sommaren så jag lär väl ha rökgasfläkt i alla fall, men då har jag lite tid att konstruera en sån med.

Tändelementet har lagt av idag med så brännaren stod med larmet "ingen låga"
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-
- Energiprofet!
Vad har du för intags öppning till pannrummet?
Blir det bättre drag när du öppnar pannrumsdörren så får du in för lite tilluft till pannrummet.
Blir det bättre drag när du öppnar pannrumsdörren så får du in för lite tilluft till pannrummet.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Jag har en "standard" sån rund ventiltallrik, kan den vara 120mm? Det räckte till vedpannan, det är det som är lite konstigt, då spelade det ingen roll om jag öppnade fönstret eller inte, men nu verkar det spela roll, tycker det är lite märkligt, det var därför jag inte ens funderade i dom banorna.
Blir dock rökgasfläkt längre fram i alla fall för att få upp draget något till i alla fall.

-
- Energiprofet!
Snurra bort tallriken helt, då får din brännare så mycket luft som du kan ge den.
Det kommer bli lite kallare i pannrummet då du tar in mer kallluft men brännaren kommer gå bättre.
Det kommer bli lite kallare i pannrummet då du tar in mer kallluft men brännaren kommer gå bättre.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Tallriken är borta sen länge..
Jag öppnade fönstret idag och nu har jag tillräckligt med luft, ska sätta en ventil i fönstret, det är ändå trasigt så jag har en skiva för fönstret ändå.