Bequem 20D pelletsbädd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Straka
Gallringsobjekt

Bequem 20D pelletsbädd

Inlägg av Straka »

Hur högt ska pelletsbädden ligga i koppen om den är korrekt? Min ligger nu lite över/jäms med dom undre luftslitsarna.
Lika så är det normalt med sot/kol backe som börjar efter sista spiralen på skruven och snett upp i koppen som är cirka 5 cm hög längst fram. Släppte lätt från brännar koppen när jag knackade med en skruvmejsel.
Tänkte ifall det var efter sommarens kallstarter och diffkörning med ganska korta drifttider som gett upphov till detta?
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Bequem 20D pelletsbädd

Inlägg av Eldvin »

Vet inte exakt.Men jag är nyfiken på hur pass skillnad det är mellan hög och låg läge.Om det är synbart.
Straka
Gallringsobjekt

Inlägg av Straka »

Har haft den lite under uppsikt och ser ingen större skillnad i början av bränningscykeln men det verkar som den ligger lite lägre i hög (i mitt fall 15kWh/10 på låg, min är ej aktiverat) det beror väl mer på att den brinner upp snabbare. Dock har jag fortfarande lite problem med att det blir små kolbitar och vit aska precis under brännaren vid 10 kWh/låg läget. Har höjt fläkten lite till för i sommar har askan varit perfekt och inga kolbitar, då den har gått på tankdiff så har det ju bara gått på högläge. Ska se om jag behöver aktivera 20kWh läget eller om kung bore ger oss en mild vinter. :D
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Glödbädden ska vara under el nederkant på övre slitsraden, öka fläkten i läge låg så sänks nivån
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar