Isolera alla rör eller inte?

d_anders
Energiprofet!

Re: Isolera alla rör eller inte?

Inlägg av d_anders »

Gissar att det ljumma vattnet beror på att du har relativt korta rör från där kallvattnet förgrenar sig till varmvattenberedaren. Då kan värmen från varmvattenberedaren sprider sig ut genom vattenledningen som matar den. Om du sen inte har spolat kallvatten på ett bra tag så kommer det ha hunnit bli lite uppvärmt
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Henrik.A
Gallringsobjekt

Inlägg av Henrik.A »

Satte in en effecta komplett 2 i oktober. Jag valde att inte isolera rören på grund av värmen som går ut i tvätt stugan. Vi har även en dusch där o det är rätt skönt att ha den värmen där. Plus att det torkar tvätten på en natt.
Effecta komplett 2. Värmer 250kvm. 8m murad skorsten.
Wahligula
Prima virke

Inlägg av Wahligula »

Jämför man Biltemas rörisolering med, säg Isovers rörskålar i mineralull så är Biltema värdelös, även om den gör stor nytta jmf med oisolerat förstås.
Isolerade en tidigare panna/tank med Biltemas grejer, men kände när jag stod där att det ändå strålade värme.. har gått nån kurs i termografering och tog IR-kameran från jobbet och kollade lite, tog huset med vilket var deprimerande..
Nu är det ngr år sedan, jag kommer inte ihåg värdena/har kvar bilderna eller rapporten, men efter ha gjort termograferingen isolerade jag om anläggningen, med Isovers rörskålar, tunnaste modellen.
Mätning på samma ställe, med samma temp i rör, samma emisionsfaktor(mätte på en eltejp fastsatt på isoleringen)
Skillnaden var enorm, knappt någon värmeförlust förutom där jag misslyckats med skarvar eller liknande.
Med Biltemas isolering kände man , om man stod nära hur det strålade värme från rören.
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag har ingen extern varmvattenberedare, bara den i pannan. Som verkar vara liten.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

d_anders skrev:Gissar att det ljumma vattnet beror på att du har relativt korta rör från där kallvattnet förgrenar sig till varmvattenberedaren. Då kan värmen från varmvattenberedaren sprider sig ut genom vattenledningen som matar den. Om du sen inte har spolat kallvatten på ett bra tag så kommer det ha hunnit bli lite uppvärmt
- Så är det på min panna. Både in- och utvatten ligger brevid varandra med bara någon cm mellanrum vid anslutningen i pannan. Därför är även kallvattenröret varmt någon dryg decimeter.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Skriv svar