Nu kommer vinter nr 2!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Nu kommer vinter nr 2!

Inlägg av Eldvin »

Det är lite svårt att ge ett exakt svar då flera saker inverkar.Skorsten kan hitta på lite konstiga fenomen i fall du har förträngningar.Man kan i vissa fall ha ett bra under tryck i dess nedre del och ett övertryck i dess övre om skorsten blir om en flask hals.Har du underhållfyr som är fel ställd eller Matning MIN aktiverad. Ställer man in låg och hög var för sig så det brinner rätt i båda lägen? Kan va så att om man ställt nått av lägena fel så börjar det koksa i botten på koppen och felet blir bara större.Jag har full förståelse för att man drar sig för att anlita installatörer som kanske inte skälv har full koll på hur det funkar och ska betala för nått som inte blir bra.Men det jag vill säga är att om brännaren är ren likaså pannan så ser man direkt på instrumentet hur förbränningen beter sig.Så man kan justera båda lägena var för sig.Tjäran skulle tex kunna bero på att pellets ramlar ner i botten på pannan och ligger där och pyr.Och då kan du skruva till han där nere löser av.
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

En röris är på gång (förhoppningsvis)
Det var mer en allmän fråga för att förstå ännu mer.
Man blir vetgirig av detta.
För även om det känts motigt ibland ,så är det väldigt roligt!
På grund av eller tack vare allt jag lärt mig så har jag faktiskt fått hjälpa kompisar m.m med deras system.
Med mycket bra resultat!
Har lite små funderingar på att investera i rökgasutrustning ,dels för min egen skull.
Men också för att kunna erbjuda den tjänsten till dom som behöver.
Har inte hört någon som gjort någon rökgasanalys efter den som gjordes vid installation ,o en del har tuffat på i 10 år nu.
Tycker det borde vara en bra inkomstkälla till rörmokarna att erbjuda en analys o justering med jämna mellanrum
Men enligt han som ska komma o mäta så har dom inte sålt eller installerat varken pellets eller ved-pannor dom senaste åren.
Utan det är bara värmepumpar..
Hoppas bara han har ordning på sin utrustning så jag får riktiga mätvärden..
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Anders75
Lärjunge!

Inlägg av Anders75 »

Hej igen!
Hur gör ni andra bequem-ägare?
När börjar ni med glödhållning?
Just nu kör jag med 15 graders hysteres ,o ingen glödhållning.
Men snart är det väl dags att ändra detta.
Men ville bara lite allmänt kolla hur ni andra brukar göra...
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Straka
Gallringsobjekt

Inlägg av Straka »

Är inne även jag på andra vintern, blir väl den första hela då jag installerade pannan i februari iår. :D
Kör på maxtid på glödhållningen pga av dom väldigt varierande tempraturen ute allt från 15+ till -15 så fick en lägre förbrukning när jag kör varmstart och låg effekt(10kWh) än när jag hade difftemp igång hade 15 grader inställt.(förbrukningen som pannan visar är fel hos mej iaf 21 kilo) men snittar cirka en säck per dag har mätt från förrådet. Och pannan verkar går bättre då sotet är perfekt nu inga kolbitar och fin färg. Hade lite problem när jag körde med diff i sommar då det blev kolbitar precis under brännaren (i sotlådan) Men med en säck var 4-5 dag till vv med diffen på 15, hade jag 20 inställt så han brännaren aldrig komma igång ifall man duscha precis innan det skulle starta då fick man duscha i ljummet vatten. :twisted:
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

När brännaren gör mer än 2 kallstarter/dygn ställer jag om till uhglöd, kör med 90 min på uhglöden. Jag kär iof mot 500 liters acktank
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Jag kör året runt med underhållsglöd inställd på 60 min funkar ok för min del.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar