Turbolatorer, temperaturer & kondens

Skriv svar
Dykarn
Prima virke

Turbolatorer, temperaturer & kondens

Inlägg av Dykarn »

Mätte min rökgastemperatur till 180 grader efter pannan och 100 grader en halv meter från skorstenstoppen.
Flyttade därefter två av turbolatorerna ett hack upp till "Max"-läge i min Biosol (från läge II till läge I).
Temperaturerna sjönk till 145 efter pannan och 78 i skorstenen. Detta är ju riktigt ok om man läser runt lite här på forumet.

Det är dock en sak som gör mig lite :?
Nu med turbolatorerna i maxläge ser man kondens på "tittglaset" (i titthålet där man ser lågan). Tidigare då det var mindre motstånd i pannan såg man aldrig något sådant. Kondensen försvinner från glaset då pannan når ca 75 grader och bara för att kolla öppnade jag pannluckan ganska direkt efter att pannan stannat igår men såg ingen kondens där. Det finns en svag fuktkant längst upp i skorstenen som dock försvinner efter några minuter efter att pannan stannat (jag har en dragregulator monterad).
Någon som har observerat något liknande eller som bara har en synpunkt? Kanske inte något att bry sig om? 78 grader en halv meter från skorstenstoppen är ju mer än tillräckligt eller?
Eftersom det verkar som pannan fortfarande fungerar som den skall och dessutom har fått något kortare gångtid (ca 10-15 minuter) vill man ju tro att den blivit lite effektivare. :)

/Dykarn
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Skriv svar