Hallå!
Som rubriken lyder så går brännaren igång redan när pannan har gått ner 5 grader. Till i höstas så gick den upp till 80 grader och stängdes av å sen när den va nere i 70 grader hoppade den igång igen.
Jag har en ctc panna med en TB mini brännare.
De va efter sotaren hade varit här som den började göra så här, kan de va någon inställning han råkat ändra på?
Tar gärna emot alla tips
Mvh mårten
Brännaren går igång redan när pannan har gått ner 5 grader
Re: Brännaren går igång redan när pannan har gått ner 5 grad
Nu vet jag inte hur den brännartypen styrs, men finns det någon driftstermostat som sotaren kan ha kommit åt?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det sitter en termometer på pannan, det känns mest troligt att han kom åt den såfall. Va ska den stå på?
Är den kopplad över oljepannans termostat( Ctc panna)...Så är det 5 C hysteres du har å får
Den skall stå på 80 C ..

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ok, konstigt.. För den har kört på att den sjunker 10 grader innan..?
Är den kopplad över ctc pannans termostat?
Det tar ju en stund innan brännaren startar så har 5 C start/stop som jag tror ,blir det blir nog en 10 C hysteres innan den e igång beroende på förbrukning vid uppstart..Typ duschande o minusgrader..Men nu vet jag ju inte som sagt hurdin brännare e kopplad..
Det tar ju en stund innan brännaren startar så har 5 C start/stop som jag tror ,blir det blir nog en 10 C hysteres innan den e igång beroende på förbrukning vid uppstart..Typ duschande o minusgrader..Men nu vet jag ju inte som sagt hurdin brännare e kopplad..

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd