Då jag var tvungen o byta panna pga av hål i både panna o beredaren o janfiren inte hade autotändning så skulle rubet bytas..
De va då som jag såg bionan o det va mbio som fick mej att välja pannan o att de va effektivare med pellets mot ack, Gångtider + att det va bra om det gick att elda med ved vid haveri på brännaren mm.. Hur bionan funkade med min panna har nog alla sett..
Så om jag köpt idag hade det blivit en biomatic 20+ då man vet mer än för drygt 1 år sedan då det blev lite brådis på sommarn då jag såg att pannan läckte då den kom under 40 grader.. Den hade inte klarat en vinter till men de va inte planerat då man bara ägt huset i ett år då detta hände.. Fanns annat att fixa på kåken..
Jag hade fått en biomatic 20+ installerat o klart + en ved kamin för samma summa..

Då hade man kunnat spetsa med ved om man skulle vilja för sol hade jag ingen tanke på då jag bytte panna o definitivt inte nu då de skulle ta minst 25 år att tjäna in solfångare..
Tanken va även att elda ved över sommarn för att spara pellet (folk trodde man skulle spara mycket på de) men de gör max 1 ton/ 1500:- o då tar det 20 år med dagens pellets pris att tjäna in den dyrare anläggningen/installationen...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd