stor åtgång pellets!

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Icecap »

Som många skriver: börjar man med helt fel förutsättningar med ett system som är så illa optimerat det bara går och byter sig till ett nytt system som är väloptimerat är det ju klart att det kommer att bli en vinst!

Och det kan vara en vettig lösning att byta, inte bara ekonomisk men även mentalt. Att trimma ett gammalt system så att det fungerar hyfsat bra är definitivt inte lätt och har man inte tiden/lusten/förmågan (alla är bra på något och alla är dålig på något) till att hitta problemen kan det mycket väl vara det bästa att helt sonika ta kostnaden och betala vad ett nytt system kostar.

Ser man på de inlägg som var för en del år sedan rörande pelletsmatning med flexskruv fattar man snabbt att man måste vara mycket händig, analytisk och ha en hel del tid till sitt förfogande för att lösa dessa saker. Så det är inte helt enkelt även om det kan verka rimligt okomplicerat.

Men att räkna hem ett byte från ett äldre - men veloptimerat - system till ett nytt - väloptimerat - system blir inte sällan ganska svårt.

Att man sedan kan ha andra fördelar är en annan sak, vissa byter ju till fjärrvärme av bekvämlighetsskäl och anser man att det är värd priset - då är det så! Min situation är min situation, din situation kan vara rimligt lika - eller mycket olika.

Och låt mig vara tydlig: att inte ha förmågan att trilla på en pelletsanläggning betyder inte att man är pantad, det betyder bara att det inte är den starka sida! Alla är bra på något - men det betyder inte att alla är bra på att justera pelletsbrännare eller "ser" det hela fram för sig och kan hitta felen baserat på det.

Så TS bör fundera på vilka vinster som finns vid att modernisera anläggningen, sedan räkna på det hela för att få den information. Därefter måste helheten värderas, det kan vara att det blir en återbetalningstid på kanske 10 år - men det finns kanske en bekvämlighetsvinst som blir signifikant och den är inte i pengar men i "må bättre" - och det är värdefullt också.

Men i grunden: om anläggningen kan justeras och gå bättre kan det vara lösningen på det hela.

Erik_73: min anläggning ville helt säkert bli lite mer effektiv om jag bytte panna - men den verkliga vinst i det räkenskap ville komma av att riva bort vindsgolvet, skrapa ut spånen och ersätta den med sten/glasull, byta fönster och kanske bättra på fasadens isolering. Det ville göra mycket och snabbt. Jag hoppas på att kunde lösa detta inom någon framtid.

Sedan har jag lust att bygga en egen panna och jag har en hel del tankar om konstruktionen. Jag vill ha en "stor" panna (CTC265B har ju 273 liter) men utan att ha tekniktank, jag vill ha ett styrsystem som styr på elementnivå (samt shunten), allt från en centraldator osv. Samma dator ska styra fönsterljus i hela huset, motorvärmare osv.

Ja, jag är elektronikingenjör ;-) Och jäkligt händig i gemen, svarvar, svetsar, bygger i trä osv. Har byggt en liggcykel som jag använder ganska mycket. Mina förutsättningar är alltså mer än vanligt bra för att jobba med pelletsen, samtidig har jag en tät kontakt med Janfire och deras utvecklingsavdelning så jag har ju stöd för mitt experimenterande och möjligheter som vanligt dödliga inte har.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Brynäs »

Icecap skrev:
(Har byggt en liggcykel som jag använder ganska mycket.)

Snacka om att folk börjar bli mer o mer lata, nu ska de ligga oxå när de cyklar :wink: :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Icecap »

Med 52 km till jobbet är det väl OK att jag slöar lite på vägen dit? Sedan kan jag ha min kajak efter cykeln på dess kärra, då kan jag vila upp mig medan jag kör den vanliga milen till stället jag brukar sätta i kajaken.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Erik_73 »

Icecap att du kan elektronik och är elingenjör stämmer säkert, likaså att du byggt en liggcykel och kan svarva o svetsa stämmer säkert också, jag synar dock att du har svetsat/svarvat, tillverkat mer delar till pannanläggningar(skruvar, bränsletrattar, luckor, askutmatningar,rökgasrecirkulation,roster,rostervagnar, inmatningsstup, bränslesilosoar, rökgasrening, slagsotning, överhettare, ångblåsare, ångdomar m.m) än vad jag har gjort, ingenjörer i all ära men i mina ögon är ni inte bättre än nån annan

Verkar vara mer prat än verkstad om detta egna pannbygge då det aldrig verkar bli nån verklighet av det
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av max »

Hej är det en tmv alpha 1 du eldar i kan jag intyga att du har rejäla förluster genom den pannan. Jag eldade dom två första åren i vårat hus i en sådan pannan med en viking bio och ja när det var -20 då gick det tre säckar per dygn. Första året eldade vi fyra pallar pellets och ca 15m3 ved. Den drog ca en säck per dygn på sommaren i rena förluster utan vv utag och förlusterna var genom skorstenen. Nu eldar vi modern ved panna och gör av med ca 12-15 m3 ved per år så mitt svar bmir ja! Jag tror att du tjänar igen en ny panna ganska fort.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av sänkan »

max
Du kan väl inte blanda ihop vedeldning och pelletseldning hursomhelst .
För vedeldning är naturligtvis TMV alpha 1 helt värdelös. Det ska vara en modern effektiv VEDpanna med omvänd förbränning och sugande fläkt, ingenting annat.
Pelletseldning i TMV alpha 1 är ingen katastrof. Det hänger mest på brännaren om man ska få ekonomisk förbränning i en gammal panna. Man måste ha möjlighet att avpassa brännareffekten så man inte blåser över 200 grader i rökgas rakt ut i skorstenen.
Genomströmmningsförlusten i en gammal panna när brännaren inte går skiljer sig nog inte från förlusten i en ny panna och den är liten. Eurofire har en klaff som stänger passagen till fläkten när brännaren stannar men har inte kunnat se någon mätbar skillnad där gentemot andra brännare.
Strålningsförlusten från en gammal panna är större än från en ny. Kan vara bra så man håller fukt och röta borta från källaren på sommaren. Har man pannrum är det enklare att använda elberedare än att elda pellets.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av max »

I alpha 1 an var ju som gjord för att blanda just ved och pellets med pelletsbrännaren i uttaget för oljebrännaren var ju den högra ved delen helt ledig, så växla mellan ved och pellets var bara fråga om en knapptryckning, och ved delen var rätt ok tilltagen då den rymde 75-90 liter halvmeters ved, så på det viset var den helt kanon. energimässigt går det inte att jämföra rakt av då verkningsgraden för ved delen var mycket sämre än vad pelletsbrännaren i olje delen gav och verkningsgraden när brännaren gick var nog inte så tokig för rökgastempen vid pelletsdrift låg kring 100-130 grader om jag mins rätt.

sista sommaren innan jag skulle byta ut pannan hade jag pellets kvar som jag ville köra slut på, så jag körde pellets för vv delar av sommaren och kunde då konstatera under en period då jag var hemma själv och jobbade och familjen var i sommarstugan, så ville den ha ca en säck per dygn bara för att hålla vv-tempen i pannan, cirkulationspumpen var avslagen och shunten stängd. duscha gjorde jag på jobbet innan jag for hem så det var några koppar v-vatten på disktrasan som var enda förbrukningen. körde jag upp tempen i pannan och slog av brännaren samt stängde spjället höll den värmen mycket längre så värmeförlusten ut genom skorstenen var helt klart ganska stor i min panna. Tror att det till stora delar berodde på att den fritt kunde suga luft genom brännaren och upp genom skorstenen när den stod still.

tillägg. körde min panna med en viking bio.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Vednisse »

Alpha'n är inte kass för pellets, tvärtom....når samma resultat som i en Combifire/Janfirepanna. Nu snackar jag om den lite nyare modellen med tre luckor på vedsidan, som bytte färg till blå och sedan fick omvänd förbränning i veddelen och döptes om till Nibe från TMV.
På sommaren går det 7säckar/mån för VV här.

Edit: Att hålla nere rökgastempen är inget problem, får någon upp den över 150gr nysotad så saknas grejer eller är modifierade.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
max
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 05 maj, 2011 21:12

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av max »

Jag hade den vita gamla modellen och jag hade rejäla stilleståndsförluster i den, kan bara konstatera att jag gjorde av med fyra gånger så mycket pellets för varmvatten jämfört med dig :shock: men pannan var så klart helt slut, det var därför den byttes ut.
AndersAA
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: fre 06 dec, 2013 10:19

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av AndersAA »

Icecap
någonstans i denna långa tråden skrev du att du har ca 1,28% genomstömningsförluster
Min fråga är av vadå? Motsvarande hur mycket / år i kWh eller Pelletsförbrukning?
Blir mer begripligt då

Tack

///Anders
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar