Stora prisskillnader mellan återförsäljare
-
- Fröträd
Pratade precis med Jonas på Frajon. Min brännare (12D) ska tydligen skickas i morgon (37dagar efter beställning). Förseningen berodde på att man inte kunnat få fram skruven till brännaren sa han. Undrar om det har varit/är samma problem med den som på storebror, som man har kunnat läsa om i en annan tråd?
Duplomat -70 under upprustning...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nja så dum kan dom väl inte va att dom skickar ut brännare som dom vet inte funkar..Eldsjälen skrev:Förseningen berodde på att man inte kunnat få fram skruven till brännaren sa han. Undrar om det har varit/är samma problem med den som på storebror, som man har kunnat läsa om i en annan tråd?

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Min brännare kom i måndags (051114). Allt verkade ok, men vad jag inte räknat med var den stora böjradien på flexröret. Som ni kanske vet så sker matningen av pellets in till brännaren via ett flexrör på antingen vänster eller höger sida av brännaren. (Undrar varför de kallar det för flexrör då det i verkligheten inte är så flexibelt som namnet antyder utan i själva verket helt omedgörligt, tillverkat i hårdplast.) Man måste således specificera om man vill ha en brännare med vänster- eller högerintag. Jag kan inte se var i skillnaden skulle ligga mellan dess. För det ser ut som om man kan vända på växelhuvudet och på så sätt byta inmatningssida. Någon som vet om det är möjligt? Hur som helst så beställde jag en vänster för att slippa ha röret längst golvet mitt i rummet utan istället ha det utmed väggen. Jag såg detta som en fördel gentemot en mer konventionell lösning med fallrör då man slipper ha något hängande över brännaren som man måste ducka under då man håller på med brännaren/pannan.
För att komma rakt bakåt ut från brännaren behövs en 90graders böj och den har alltså en stor böjradie på ca 70cm. Monterar man röret på brännaren går det ut ungefär 65cm åt sidan och ungefär 65cm nedåt mätt från undersidan på brännaren. Detta begränsar ju möjligheterna till att montera brännaren ganska så mycket.
Som tur är har jag två alternativa placeringar för brännaren så jag kan placera den i vedluckan som befinner sig längre ifrån väggen och då kommer röret att gå ganska precis där väggen möter golvet. Tur att inte brännaren hamnade för lågt i pannan, då hade röret tagit i golvet.
Det blev alltså uteslutet att placera brännaren i oljedelen som bara är kanske 40cm från väggen. Synd då verkningsgraden troligtvis skulle bli högre där. Frågan är om man inte skulle kunna skaffa ett rör med en mindre krökningsradie och ändå få en problemfri matning. Rörets diameter är ju bara 54mm och r = 70cm tycker jag ser lite väl överdrivet ut men då har jag ju ingen erfarenhet av hur problematiskt det är att mata pellets in till brännaren. Någon som har prövat att minska radien på kröken?
För att komma rakt bakåt ut från brännaren behövs en 90graders böj och den har alltså en stor böjradie på ca 70cm. Monterar man röret på brännaren går det ut ungefär 65cm åt sidan och ungefär 65cm nedåt mätt från undersidan på brännaren. Detta begränsar ju möjligheterna till att montera brännaren ganska så mycket.
Som tur är har jag två alternativa placeringar för brännaren så jag kan placera den i vedluckan som befinner sig längre ifrån väggen och då kommer röret att gå ganska precis där väggen möter golvet. Tur att inte brännaren hamnade för lågt i pannan, då hade röret tagit i golvet.
Det blev alltså uteslutet att placera brännaren i oljedelen som bara är kanske 40cm från väggen. Synd då verkningsgraden troligtvis skulle bli högre där. Frågan är om man inte skulle kunna skaffa ett rör med en mindre krökningsradie och ändå få en problemfri matning. Rörets diameter är ju bara 54mm och r = 70cm tycker jag ser lite väl överdrivet ut men då har jag ju ingen erfarenhet av hur problematiskt det är att mata pellets in till brännaren. Någon som har prövat att minska radien på kröken?
Duplomat -70 under upprustning...
hej!....jag har 12:an och jag hadde ungefär samma problem som du...min instalatör satte den i ved delen och kapade ett 90 rör så det blev rätt böj på det (om han inte kapade det så skulle det ha tagit i golvet) men då blir det ju inte 90 grader när man kapar det...så mitt förråd står lite snett bakom brännaren, men hos mig går det bra att ha det så
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D