Janfire sämsta brännaren i världen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

I vissa fall fungerar en kallstart, vissa inte. Efter de senaste "reparationerna" så starta den på kallstart oftast och fungerar över natten. När den har dött så är det alltid flamvakten som lyser.

Mitt fel?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Du, jag ger upp här. Någon annan får ta över, jag ids inte mer. Lycka till.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Jakob »

:D

Direktcitering.......... borta. / Roli moderator
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Tack för hjälpen.

Hur fan skall jag veta när den dör och hur den dör? Jag har ett jobb och sköta och kan inte sitta ett dygn framför den. Fy fan vad otrevlig du är.

Det jag vet är att den dör när den skall starta efter att UH eldning är slut. Inte alltid. Det är det som är så jävla svårt med den, eftersom det inte finns någon logik.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Och jag har inget jobb?

Jag jobbar ta mig fan runt 12 timmar per dag och resar hela denna jävla vecka och ÄNDÅ har jag försökt hjälpa dig! Denna vecka har jag jobbat i Stockholm, Östhammar och Sandviken och väntar just nu på att jobbet i Avesta ska starta, det är många externa aktörer som ska aktiveras samtidig.

Så otrevlig? Ja, visst är du! Men du vill inte lösa problemet, annars hade du rent faktisk använd tiden en enda gång istället för att göra jobbet halvt ett otal gångar. Jag kan lova dig att de många korta stunder du har använd hade sparats om du istället hade gjort jobbet ordentligt med en seriös övervakning och kontroll.

Jag börjar förstå de installatörer som inte vill hjälpa dig då de "saknar support".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av johano »

Det är nog bara att inse att pelletseldning inte passar alla, man ska nog ha ett brinnande (förlåt) intresse av att skruva/meka/förbättra för att orka stå ut :D

Min kära hustru kallade sig "pelletsänka" det första året vi körde på pellets då jag mer eller mindre bodde i pannrummet den första tiden.

Den som förväntar sig värme genom att bara slå på strömmen och sen glömma pannan mellan sotnings/påfyllnings-intervallen gör nog bättre i att installera värmepump...

Så mitt råd blir nog att om du nu inte vill/kan ta dig tiden att övervaka brännaren under ett antal starter för att försöka hitta "logiken" bakom felen (för den finns där, jag lovar) och inte kan få tag i en bra servicetekniker som av erfarenhet vet/känner på sig vad som är fel, så bör du kasta ut grejerna och borra efter bergvärme.

Hårt men sant.

Om du istället väljer att med ett öppet sinne, en trevlig stol i pannrummet och kanske några kalla pilsner i närheten försöka lösa problemet kommer du få ovärderlig hjälp av de kunniga här på forumet. Men det kommer ta lite tid och kräva en del uppoffringar.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
biomech
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 15 okt, 2013 21:42
Ort: Holmsund

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av biomech »

Min brännare betedde sig precis så...utan "logik". Den kunde gå en vecka ibland, två dagar, 1 cykel etc.
Då gjorde jag helt enkelt så att jag skruvade av kåpan och satte mig ner ett par kvällar och noterade vad som hände.
Plockade ut lagret till internskruven och rengorde så allt gick lätt, frid och fröjd tänkte jag men inte det.
Interndoseringsskruven stannade ibland (alt gick trögt) mitt i en cykel, under 2:a/3:e uppstart med för lite pellets doserat som följd och därmed löste flamvakten ut lite hipp som happ. Spelade ingen roll om jag körde läge 1, 2 el 3UH.
Då tog jag multimetern och mätte strömmen till motorn under gång. När det började gå "trögt" (trots en internskruv som snurrade superlätt med nysmort lager) tappade jag spänning på den ena kabeln efter ngr doseringar fanns ingen spänning och skruven/motorn stod still. Genom sökfunktionen på forat kom jag fram till att det antingen var ngn diod(?) i styrboxen som krånglade alt bromsarna i motorn som bråkade.
Då jag inte har tillräckliga el/elektronikkunskaper för att grotta i styrboxen (jag vet inte ens om mina mätningar från box till motor är korrekta) så chansade jag på bromsarna i motorn. Det satt förvisso bara 2 kvar i den redan men jag plockade bort även dem och efter det har brännaren gått oavbrutet utan oplanerade driftstopp i 3 månader. Vid plusgrader på läge 1 och vid minus på läge 3.

Jag lyckades lösa mitt problem (som jag tycker liknar ditt) utan tidigare erfarenheter, utan servicetekniker som bara byter delar på random, utan att reta upp folk på ett utmärkt forum, enbart genom att lägga lite tid på sökfunktionen och fysisk närvaro i pannrummet och det kostade mig dessutom inte en spänn.
Lycka till!
Diom DT20, Janfire Flex-a, TK1A, KW Z130.
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Psycho Dave »

Den grundläggande frågan är ju fortfarande vad draget är ställt på, och inte bara att draget är bra.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Jag har mätt spänningen på fläkten och den ligger ca på 75v under uppstart och ca 100v vid full bränning. Enligt reparatören så finns inga "bromsar" på min utan det är en nyare modell som är "bromslös".

I fallet Janfire som verkar det inte gälla att vara hemmapulare utan raketforskare.

Jag har tidigare skruvat, mycket, med Iwabo och Viking Bio, men aldrig, aldrig haft sådana här bekymmer med en pelletsbrännare. De tidigare har förvisso inte samma "intelligenta" teknik som janfire, men ändå.

Med pilsner! Jag har legat med sovsäck jämte pannan en kall natt för att inte familjen skall frysa. Det går inte säga att den dör när den skall kallstarta, utan det är så olika från gång till gång. Hade jag vetat att den dör vid samma fenomen så hade jag sagt det, men i det här fallet kan jag inte säga.
Idag t.ex. fick sambon sätta igång den på 3:an 3 ggr innan den började bränna. Ibland går den i gång på första. Oftast dör den efter en timme, vilket UH eldning är satt på. Ibland dör den under UH.

Termokontakt, Flamvakt, lager (internskruv), el.spiral, roster, styrbox, internsäkring, är bytta och är 6-30 dgr gammalt.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av psau »

belfour1979 skrev: Jag har tidigare skruvat, mycket, med Iwabo och Viking Bio, men aldrig, aldrig haft sådana här bekymmer med en pelletsbrännare. De tidigare har förvisso inte samma "intelligenta" teknik som janfire, men ändå.
Om du nu har goda erfarenheter av dessa brännare varför byter du inte?!?!

Personligen tycker jag focus verkar ligga på dina uppoffringar som du gjort i form av att sova brevid pannan isf att aktivt felsöka och dokumentera.

Vill du få din Janfire brännare att lira bör du lyssna på Icecap han har en "viss" kunskap gällande detta märke.

Personligen tycker jag nog att du ska surfa in här: http://www.energioffert.se/main.php och läsa vidare här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... tion=forum

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Jag är evigt tacksam för hans hjälp och hans uppoffringar, men blir jag behandlad som en idiot så rinner bägaren över. Jag har inte varit Guds bästa barn heller men jag är så fruktansvärt frustrerad av brännaren. Det värsta jag vet är tanken att mina barn fryser.

Givetvis kan jag sitta där och kolla på den, och tro mig det har jag gjort. Men det är olika fel vartenda gång jag har suttit där. Ingen logik i det hela. Givetvis vet jag att det inte fungerar utan underhåll. Jag jobbar själv med vattenrening och vet att att underhåll är A och O.

Reparatören gav mig ett tips och jag vet inte om det är någon idé. Han bad mig ta bort själva röret i turbulatorerna och enbart använda mig av spiralerna, och sätta in alla 7.
biomech
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 15 okt, 2013 21:42
Ort: Holmsund

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av biomech »

belfour1979 skrev:Jag har mätt spänningen på fläkten och den ligger ca på 75v under uppstart och ca 100v vid full bränning. Enligt reparatören så finns inga "bromsar" på min utan det är en nyare modell som är "bromslös".
Nu var det inte spänningen till fläkten jag mätte utan till doseringsmotorn!
Du har mao själv konstaterat att den doserar som den ska eller bara antagit det eftersom reparatören sagt att det inte finns bromsar på din motor?
Att brännaren "gnisslar" när den doserar pellets fick mig att relatera till mitt problem... Du säger ju dessutom att det inte alltid trillar ner pellets vid dosering?!
Vad menas med att det inte finns ngr bromsar i motorn? Att det är 2st som man ändrade till när det inte fungerade med 4 eller att det är 0? Jag reducerade mina från 2 till just 0! Har du själv kontrollerat? Har du haft kåpan av och verkligen kollat att den doserar som den ska under hela cykeln inkl uppstart?
Diom DT20, Janfire Flex-a, TK1A, KW Z130.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Icecap »

Ett citat som är mycket viktig när det blir knas: Antagande är modern till alla problem!

Och det är just vad jag inte ser här: fakta!

Ja, det är problem med brännaren.
TS påstår sig veta hur det ska fungera.
TS är händig.

Varför ska det blandas in ett antal servicepersoner? Den enda som har ett överblick är TS - och överblicken verkar vara "att skiten inte fungerar".

OK, dags för ett verkligt råd:
* Kontrollera ATT det faktisk sker en dosering när det ska ske. Plocka av kåpan o kolla, slå en tuschstreck på kedjehjulet så att det syns att den kör.
* Är det ung. samma varv den tar per dosering?
* Går den lätt om man tar av kedjan och rullar den per hand? (menar att det är avklarat som OK)
* Hur känns doseringsmotorn att rulla per hand? Knastrar det? Glider den lätt runt? Annat knas?
Är allt detta OK kan man utesluta mekaniska problem med doseringen. Notera vilka tester som utförts och deras resultat.

På detta vis kan man utesluta möjligt problem efter möjligt problem och till slut hittar man en grej som är knas, den fixar man och kollar om det var orsaken.

Själv har jag minskat draget i min brännare till lite under det rekommenderade, detta då min panna är "kaka rör" och jag vill minska hastigheten som rökgasen (och därmed värmen) drar ut.

Turbulatorer ska inte ha med för högt drag att göra, de har med verkningsgrad och mottryck att göra och om det inte finns mycket kraftiga skäl till annat ska de alla vara i.
Senast redigerad av Icecap den tor 16 jan, 2014 01:12, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: tis 22 mar, 2011 12:27

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Det är svårt och säga hur långt kedjan går, men enligt mig så går kedjan lika långt varje gång. Tar man bort kedjan så hår den väldigt lätt. Doseringsmotorn går fint och ljudlöst.

Jag kom ner till källaren och lyckades fånga när flamvakten löser ut. I vilket stadie brännaren var i vet jag inte men jag tror deb försökte tända via elspiralen då man hör hur den pulserar.

http://youtu.be/2lzZyO38fhM
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av Erik_73 »

Får man fråga varför UH används?.....finns ingen pelletsbrännare än så länge som klarar av en bra förbränning vid den låga effekt som UH ger, kan inte en brännare ge en bra förbränning vid i bästa fall 3-4kW så är chansen än mindre att det ska fungera vid ännu lägre effekt......vad vinner man på att låta brännaren stå och låta pelletsen brinna med ett alldeles för högt CO förutom att det sotar ner pannan och dom värmeupptagande ytorna?

Vilket undertryck har dom mätt upp när dom varit hos dig?....är draget helt stabilt genom hela bränncykeln?.....har frågat om det med draget tidigare, vad är anledningen till att du enbart svarar att "dom" säger att det är bra?... allt som dom mäter upp borde väl ligga i ditt intresse att få reda på för att ev kunna få det att fungera, Vilka värden har du vid UH....CO?, CO2?, O2?, drag?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar