Sot i rökröret - Biomatic

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Becker
Energiprofet!

Sot i rökröret - Biomatic

Inlägg av Becker »

Får Ni också sot i rökröret? Jag har lite(?) sot i röret. Jag har inte kört så länge, två veckor så därför undrar jag om detta är normalt? Pannan är inte intrimmad än... Installatören väntar på kallare väderlek.

Jag tycker också att det verkar som om det blir lite mycket aska... Askan är till största delen svart, endel i pulverform, men även endel större (2-3mm?) porösa bitar.
Eldar med Såbi-pellets i småsäck

Borde jag öka fläkten eller minska matningen? Eller är allt som det ska? :?

/ Fredrik
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Frågan är vilket effekt läge som ska ändras.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Pannan har nog gått mest på "låg"... Ska kolla!

Men nu tar det nog ett tag innan jag kan elda med gott samvete igen. Sotarn var här och provtryckte skorstenen... den är inte tät... :( :?

Men när dom kollade skorstenen innan vi flyttade in så sa dom att den såg bra ut! :shock: :evil:

Så nu måste jag i med en rostfri slang. Suck! :cry:

/Fredrik
Som just nu stödjer nått elbolag.... Istället för att ha en mysig pelletsbrasa i pannan :(
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Pannan har gått 44 timmar i läget "Högt", och 27 timmar på "Låg".

Nu kommer ju i alla fall förutsättningarna att ändras när det blir slang i skorstenen :(

Varför blir det extra kall väderlek när vi kör på el?? :?

/ Fredrik
Skriv svar