Problem med skruv/matning.

Skriv svar
Herr Orm
Frö

Problem med skruv/matning.

Inlägg av Herr Orm »

Tjohej!
Är tämligen ny på detta med pellets och tämligen oteknisk, vilket kanske inte är en så bra combo.. :oops:
I alla fall så köpte jag en beg viking bio -06 som är kopplad till en CtC kombi 256 från -66.
Kört i en månad ca.

Fungerade kanon till en början men nu har den börjat slå av för "misslyckad start" och det verkar som det inte matar fram pellets efter behov då det är helt tomt på pellets i brännaren. Gör då en omstart och den matar på. Men sen verkar det som att det blir luckor i skruven där det inte kommer några pellets alls eller bara ett par st.
Verkar blivit värre sen jag började med en annan, lite mjukare, pellets (närkepellets).

Är det någon matning som inte står rätt eller är det spån som sätter igen och bildar dessa luckor i matningen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Problem med skruv/matning.

Inlägg av Stegatorparn »

Misstänker att det är pelletsen som är orsaken och att det samlas mycket spån i skruvens inlopp som inte följer med upp. Kolla även skruvens lutning, bör var 35 - 40°. Om det är mycket spån kan du ju testa att sänka ytterligare om det är möjligt.
Har du 1,5 meters skruven brukar det fungera hyfsat, medan 2,5 metarn kan ge väldigt ojämn matning även med bra pellets.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

VikingBio har bra originalskruvar så det är inte hos skruven problemet ligger. Använder en 1,5 meters VikingBio skruv numera och den matar jämnt vilken pellets som än stoppas i. Lutningen på skruven är rekommenderad maxlutning 45 grader.
Har du en tunna som förråd och skruven nedstucken direkt i pelletsen blir det till slut för mycket spån så skruven matar dåligt.
Som veckoförråd är Mafa Mini helt överlägset. Lätt att rengöra och matningen blir jämn.

Med ctc265 så försök dra ned på brännareffekten då pannan inte tillgodogör sig hög effekt. Kontrollera rökastemperaturen med en digital stektermometer så får du en anvisning om hur mycket värme som i onödan går ut i skorstenen.

Är du säker på att "misslyckad start" beror på pelletsbrist i brännaren. Högt drag brukar ge startproblem hos VikingBio. Finns en särskild iställning på brännaren för högt drag som kan hjälpa i så fall.
Har du dragbegränsare som är tillräckligt stor för att jämna ut draget vid blåsigt väder? En Tigex25 är för liten i de flesta fall och blåser det kan då brännaren få svårt att tända pelletsen.

Ta bort pelletsslangen från brännaren och knyt på en tom pelletspåse på slangen. Anslut pelletsskruven till ett vägguttag i en minut och väg sedan frammatad pellets. För 1,5 metersskruven är 240 gram/min ett normalt värde.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Herr Orm
Frö

Inlägg av Herr Orm »

Tackar för bra svar!:)

Ja, jag ska prova att köra tomt och se om det är fullt i inloppet (har veckoförråd, original (Mafa Mini?) vad jag vet). Jobbigt om det blir det det så snabbt. Ska prova att sänka lutningen lite också.

Om det vore för att draget är för stort borde det inte ligga oförbrända pellets kvar på rostret då?
Jo en dragbergänsare har jag ju faktiskt ingen, ska tänka på det du sa!:)
Hmm, får skaffa en våg och kolla hur stor matningen är. Vad jag sett verkar den vara ojämn, dvs det pluttar ut några få ibland och en redig drös ibland.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

När du ändå är igång så skaffa en plåt som är lika bred som eldstads öppningen.Svetsa på två ben i bakkant.Sen skär du ut en remsa till vänster på plåten så rökgaserna tvingas från baffeln ,under plåten och upp till vänster där du kapat upp en remsa.På detta vis utnyttjar du utrymmet mera och sänker på så vis rökgastemperaturen.
Skriv svar