Dragregulator Egor V25 och pelletsbrännare "cello typ två"

Skriv svar
robabr
Frö

Dragregulator Egor V25 och pelletsbrännare "cello typ två"

Inlägg av robabr »

Hej alla kunniga! Har sedan vi köpte hus för några månader sedan läst en hel del på det här eminenta forumet. Har inte så mycket att tillföra än själv dock. Är som sagt nybörjare på det här med uppvärmning och pellets. Frågor har jag däremot många :)

Igår skruvade jag på vad jag nu förstått är en dragregulator. Min klåfingrighet ledde till att en o-ring gick sönder och jag kunde bara hjälpligt sätta dit det igen. Så som jag förstått användes dragregulatorn för att reglera och öppna en lucka när pannan eldades med annat än pellets. Denna funktion används ju inte nu, luckan används ju istället bara när jag ska raka ur aska ur pannan. Dragregulatorn är av den typ som finns på länken. http://infoweb.esbe.se/files/52366/Data ... g.B_LR.pdf

Så frågan blir om jag måste byta ut dragregulatorn eller har den spelat ut sin roll i och med pelletseldningen.

Med vänliga hälsningar//Robert
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Re: Dragregulator Egor V25 och pelletsbrännare "cello typ tv

Inlägg av johano »

Nej den används bara vid vedeldning.
Se till att luckan den reglerar är helt stängd när du kör med pellets.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
robabr
Frö

Inlägg av robabr »

Tack för snabbt svar johano! Värdefullt för oss nybörjare :) Då är det bara att låta den trasiga sitta kvar då, den påverkar inte pannans funktion i övrigt på något sätt? Har alltid luckan stängd förutom när jag tar ut aska//Robert
Micke142
Stor entusiast!

Inlägg av Micke142 »

Hej.

Välkommen till detta underbara forum. Har oxå en v25 som jag både eldar pellets o ved i. Vad har du för brännare o i vilken lucka kör du brännaren.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
robabr
Frö

Inlägg av robabr »

Tackar, tackar. Ja det är ju verkligen en ny värld det här med pellets och uppvärmning, man har ju en del att lära sig :) Har nåt gammalt härke till brännare som heter "cello typ 2" från Iton värmeteknik i Aneby. Har brännaren i den nedersta luckan. Sitter dragregulatorn kvar på din panna?
Micke142
Stor entusiast!

Inlägg av Micke142 »

Ja jag har kvar regulatorn,men den använder jag aldrig. När jag eldar med ved vill jag köra på full effekt så jag utnyttjar pannan på max effekt för att fylla tankarna. Och vid pelletseldning så används ingen draglucka.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Däremot år en dragbegränsare en mycket bra idé - vid all eldning av fastbränsle.

Och en sådan sitter någonstans efter pannan i anslutning till rökgasröret. Och ibland är de underdimensionerat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar