Rostfri insatsslang hur låg tökgastemp?

Skriv svar
AndersAA
Lärjunge!

Rostfri insatsslang hur låg tökgastemp?

Inlägg av AndersAA »

Hej Hur låg rökgastemp är ok vid eldning med rostfri insats? Måste ju vara lägre än med tegel pipa? Mvh AndersAA
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Rostfri insatsslang hur låg tökgastemp?

Inlägg av Stegatorparn »

Vad kan hända om det kondenserar? Förmodligen ingenting. Vätskan torkar upp mellan eldningarna.
Kör pannan så effektivt som möjligt och krama ur så mycket värme det går.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Är det en syrafast släng så går det att köra kondenserandedrift. Men kondensvattnet måste ha någon stans att ta vägen, det ska ju inte rinna ner i pannan.
AndersAA
Lärjunge!

Inlägg av AndersAA »

Tack för d]om svaren, jag var inne och läste på en leverantörs hemsida och då blev man ganslka orolig. Verkar finnas en mängd olika kvaliteer på slang.
Nu eldar jag vidare med mina 130C i rökgastemp, har inte sett några tecken på kondens vare sig i botten på skorsten eller i pannan.
Tack Anders
Atmos panna d21p/P21 installerad 2016.100mm insatsslang ca 8m. Lambdastyrd Janfire flex A2. Bergvärme och hemmabyggd ispinne vp luft vatten. Pellets vid kallt väder. 10m2 solpaneler installerade 1989, fungerar bra än.
Skriv svar