Förbrukningsfunderingar....

Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

Förbrukningsfunderingar....

Inlägg av vatsug »

Funderar lite över min förbrukning. Jag brukar kolla min förbrukning av pellets varje månad och kollar även tempen varje dag så får jag en medeltemp för varje månad. Nu , jan 2014 har det varit en medeltemp på -2,2 grader här och en förbrukning på 24,7 kg / dygn . Jan. 2012 var medeltempen - 2,4 grader och förbrukningen var 19,6 kg / dygn. Konstigast är att nu har vi satt in nya fönster , inte för energibesparing utan pga buller, Och visst har det blivit betydligt mindre kallras vid fönstren o behagligare inne, men jag har ju inte ändrat några inställningar på panna, termostatventiler etc. Vi har inte ändrat några övriga vanor , typ dusch etc. Fönstren motsvarar ett uv-värde på ca 9. Borde det inte bli en liiten besparing ändå. Visserligen har det ju blåst nästan dygnet runt sista veckan, kanske beror det på det ??
År det nån som har en bra förklaring ?
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Förbrukningsfunderingar....

Inlägg av Roli »

Jag har också haft en förbrukning som jag tycker är lite för mycket i förhållande till den temp som varit den sista tiden. Men jag tror nog att vinden har en stor betydelse i hur mycket som försvinner in i brännarens låga.
Åtminstone hoppas jag på att det är vinden så slipper jag fundera i andra banor.... :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Blåst suger mkt, 0 gr å 8-10 ms suger lika mkt värme som minus 12/13 gr så de är nog vinden men även hur fuktigt det varit spelar in..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
d_anders
Energiprofet!

Inlägg av d_anders »

Ja, det är vinden. Har haft en grym medelvind här i januari.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Landade på exakt samma förbrukning under Januari som förra året, då var det rejält mycket kallare större delen av månaden. Hade -20gr i några dagar, i år har det inte varit mer än -4gr en dag men det har blåst rejält nästan hela månaden.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Skönt att höra, det var som jag misstänkte, blåsten. Då kan man sova lungt. :D
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar