HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av Brynäs »

Stängd till höger öppen till vänster klicka på bilden så förstoras bilden.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
LUND1N
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 01 feb, 2014 01:19

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av LUND1N »

På den röda ''lappen'' på pannan står de tillverkningsår 1959.
Vad jag kan se inne i pannan så är det som ett fack röken går in i sen ut genom skorstenen.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av nyman »

Tack Brynäs. När bilderna blev större ser man att rökutloppet sitter i nedre delen av pannan. Finns alltså någon form av konvektionsdel så pannan kanske inte är så dålig. Är det en sotningslucka som sitter nedan till höger om spaken?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av GoForIt Pellets »

På femte bilden syns något som skulle kunna vara en sotlucka.
Där skulle man möjligen kunna placera en dragregulator.

Jag kan inte se på bilderna att du har någon regulator idag.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
LUND1N
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 01 feb, 2014 01:19

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av LUND1N »

på pannan finns de 3st luckor. den högst upp sitter brännaren i och dom 2 st nedre är sotningsluckor.
Så jag ska skaffa mig en dragregulator för att få ner förbrukningen ? I vilken av dom 2 nedersta luckorna ska den sitta i isåfall?
Någon bra hemsida med sånna grejer?
Sen skulle jag nog behöva ställa in brännaren och det är nog bäst jag ber en fackman fixa de.
Jag bor i småland och var hittar jag ett företag som fixar sånt?
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av GoForIt Pellets »

Motdragsluckan/Dragregulatorn ska sitta efter pannan.
Spontant i den sotlucka man kan skymta bakom hinkarna på bild 3.

Hur lång skorsten har du? typ? (murad? rör?)

Injustering med instrument är ofta en dyr historia.
Med kunskap om lågans utseende, rökens utseende och rökgastemperatur kan du ofta nå ganska nära det optimala.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av nyman »

Det är inte dragregulator du behöver utan dragbegränsare. Titta på Transtemper.se. Den ska sitta monterad i pannans rökutlopp. Vid rökröret ser det trångt ut men hitanför rökutloppet sitter en sotlucka i skorstensstocken som förmodligen betjänar samma skorstenspipa. En KW SID 012 med adapter för sotlucka kan Transtemper fixa om du anger måtten på sotluckan. Skicka en mail med den bilden så får du nog rådgivning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av Eldvin »

Det är en underförbrännings panna ja.Och dom kom tidigt."Men sånt modernt skit va ju ingenting att ha tyckte folk då. Men om baffelplåtar saknas så tillverka snarast.
LUND1N
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 01 feb, 2014 01:19

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av LUND1N »

Vad jag förstår så är det nog bäst att be någon med kunskap att kolla på pannan. Någon som vet någon firma i småland?
Men tack så mycket för all hjälp.

mvh robin
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av GoForIt Pellets »

Var i vårt stora, underbara Småland..?

Du får nog vara förberedd på att många installatörer kommer med budskapet att du behöver byta till en modernare panna. Kunskapen hos många installatörer gällande pelletseldning och injustering etc. är skrämmande låg.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
LUND1N
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 01 feb, 2014 01:19

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av LUND1N »

Jag bor i uppvidinge kommun. Okej men jag antar att det är bättre att någon med mer kunskap kollar på de än mig iaf, för dom har väl alla värktyg och så.
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av enström »

Håller med GoForIt Pellets här. Kostar bara pengar och installatörer har provision på nyförsäljning så de vill bara sälja nytt. Killar som Eldvin och Stegatorparn förstår nog den här pannan bättre.
Studera pannan och lär dig hur den fungerar i stället.

Den där spaken det talades om. Är det en spak som i öppet läge öppnar ett förbigångsspjäll i övre delen av förbränningsrummet? Titta i pannan och dra i spaken får du svaret på vad den har för funktion, Ser inte ut som ett rökgasspjäll.
Nu står spaken i öppet läge och är det ett förbigångsspjäll eldar du direkt ut till kajorna. Om det är ett förbigångsspjäll ska det vara stängt så röken tar omvägen ned i pannan och lämnar av värme.
Focus Nova med Eurofire
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av Eldvin »

Spjället är ett förbigångs spjäll,eller baypass spjäll.När du ska elda ved så startar mean med det öppet tills det tatt sig. Luckan som sitter på pannans långsida är en sotlucka för dom två fack som går från eldstadens botten och går upp där och vänder ner till den lilla sotluckan till höger av dom små.Lilla luckan med en rosettventil är åxå en sotlucka där man släpper in sekundärluft då man eldar ved. Om du inte får plats med dragbegränsaren på pannans stos så kan man i värsta fall bila upp ett hål ovanför eller bredvid och mura in en anslutning för drag begränsaren.Om man isåfall är lite smart så gör man det högre upp på skorsten ifall du byter panna med en högre anslutning. Vad jag kan se på bilden har pannan haft en anslutning på sidan för nån flisbrännare och där skulle du kunnat satt brännaren i stället,Och tatt två plåtar som lutas mot bakväggen i pannan så röken tvingas upp mot taket innan den vänder ner igen.Det skulle säkert gå att knäcka till en plåt i sicksack och stoppa i det högra facket där röken skall ner mot stosen.Det är ibland bättre att baffla pannorna än att skruva ner effekten för mycket på brännaren då det kan bli svårt att få upp Co2 halten vilket medför ett högt luftöverskott.
LUND1N
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 01 feb, 2014 01:19

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av LUND1N »

okej jag får kolla lite på pannan då. Men jag har inga verktyg till att ställa in brännaren, typ ett verktyg för att kolla tempen i skorstenen o.s.v. Sen var jag tvungen att kontrollera lågan med fattade jag de som och hur gör man de?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: HÖG FÖRBRUKNING? (PX21)

Inlägg av Eldvin »

Lugna dig med tempen i skorsten,de kan vänta lite.Du behöver en radio mejsel och en exakt köksvåg,en stektermometer ,de funkar alldeles utmärkt för att grovställa .Om du kollar i gamla trådar så står hur du räknar ut vilken effekt brännarn ger.Ta bort låg effekten om inte det redan är gjort. Om du ligger över 200 grader i stosen så lär du knappast få kondens,Om då ställer ner effekten så skulle jag tro att varmvattnet börja protestera innan kondensen uppstår om du inte bafflar pannan.
Skriv svar