Nu har jag just lagt sista handen på ritningen av mönsterkortet till en termostatfunktion.
I grunden är det en mikroprocessor (µC, PIC18F25K22) som har lite grejer med.
* 4 st reläer, kan växla 230V. Enkeltpoliga, växlande kontakt.
* 4 st ingångar, optisk isolerat, anpassat för 12V.
* 1 st 1-Wire® bus, 3-ledar. För inkoppling av 1-Wire® temperatursensorer av typen DS18B20/DS18S20 osv.
* 1 st RS232 kommunikationsport.
Funktioner:
* Kan avkänna sensorer, upp till 16 st. alla på samma bus. Sensorerna numreras i monteringsordning eller som de hittas.
* Har funktioner som kan programmeras in.
- Om Sensor A uppnår B°C eller mer drar relä C.
- Om Sensor D uppnår E°C eller mindre släpper relä F.
Samtidig ska samtliga sensorer och reläers status kunde läsas av via RS232-porten.
Man ska kunde lägga in funktionerna via RS232-porten.
Alla inställningar sparas i minnet automatisk.
Mönsterkortet är 100*88 mm stort och man kan bestycka efter vad man behöver, man måste alltså inte montera alla 4 relä osv.
Hela alltet drivs med 12V, har jackbara plintar som anslutningar (kan ersättas av billigare skruvplintar) och om nog vill ha mönsterkort kan jag få framställd ett antal. Priset per mönsterkort lär väl hamna runt 100:- eller så och det är riktiga mönsterkort, inte hemmaslabbat skit.
Enheten är inte ESD-testat men jag är ganska säker på att den skulle gå igenom utan anmärkningar.
Låda, lödning, programmering osv. får man avklara själv (det är ju modern med öppna projekt), jag kommer dock att bygga en prototyp som jag färdigställer mitt program i, detta blir sedan fritt tillgängligt i källkodform. För programmeringsanslutning finns det stiftlist som direkt passar på en PICkit3.
Min tanke är att kan ska kunde dels ersätta funktionen som en eKontroll TK-1B har, dels kunde ha fler sensorer på en ackumulatortank med skiktning och då kunde se laddningsgraden (alltså logga). Kanske styra en laddningspump och/eller ventiler eller vad man kunde tänka sig.
Man kan alltså programmera den till att antingen styra ett relä med ställbar hysteres från en enda sensor - men lika gärna ha två (eller fler) sensorer så att den kan slå på när toppen av tanken blir kall och slå av när botten av tanken blir varm.
Man ska ha klart för sig att en sensor kostar runt 50:-/st, man kan nog hitta dom billigare med en aning tur.
Jag har funderat på vad man kan använda ingångarna till och om någon har idéer om funktioner som kan använda dom lyssnar jag gärna - och detta är väl i grunden min fråga. Även andra funktioner som jag har missat skulle jag gärna vilja få input om.
Termostat - igen.
Termostat - igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Termostat - igen.
Larm från en ingång via en mobiltelefon på RS232-porten kanske?
Statusavläsning via (samma) mobiltelefon kan ju också vara en ide.
/johan
Statusavläsning via (samma) mobiltelefon kan ju också vara en ide.
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Re: Termostat - igen.
Underbart IceCap
Jag sätter upp mig för ett eller två kort när den dagen kommer.
Jag ser fler möjligeter det här är nåt jag kan använda det till mitt lilla öl bryggeri
har tittat lite på Aurdino projekt men det här kan bli bättre och enklare
//Hasse
Jag sätter upp mig för ett eller två kort när den dagen kommer.
Jag ser fler möjligeter det här är nåt jag kan använda det till mitt lilla öl bryggeri
har tittat lite på Aurdino projekt men det här kan bli bättre och enklare
//Hasse