Ser man till färgen i tuberna så verkar den gå rätt okej nu å frågan är när beläggningen kom dit?
Har brännaren gått illa nångång tidigare?
Du kan alltid mata brännaren för hand från hushållsvåg med nuvarande pellets å kolla effekten, 350 gram/10 min 10 kW å 520 gram 15 kW då sen 28-29% resp 34% fläkt
Tuber "igenkloggade"
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Tuber "igenkloggade"
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Brännaren har mig veterligen alltid gått Hyfsat till Riktigt bra. Aldrig några allvarliga problem men visst skulle den må bra av en justering, men jag tänkte som sagt vänta med det tills en ny laddning pellets finns i förrådet. Ska ta och mäta upp värdena på den interna skruven vid tillfälle, innan denna justering så att jag kan jämföra med vad justeringskillen kommer fram till.
Beläggningen kom med denna sats med sönderblåst pellets från Telge Energi, och sågs första gången i början av januari. Har inte funnits där tidigare.
Har fått förslag på att köra med en hårdare borste men jag är lite tveksam till det. När jag körde den nya borsten nämnd nedan, gav den initialt ganska kraftiga repor, materialaavrivning, i rören och jag är inte så sugen på att köra med en borste som ger än mer. Har också fått förslag att använda ett medel som används i oljepannor för att lösa upp svavelbeläggningar i dessa. Kanske det kan hjälpa. Att stå och skrapa av beläggningen med något verktyg kommer ju ta hur lång tid som helst...
Beläggningen kom med denna sats med sönderblåst pellets från Telge Energi, och sågs första gången i början av januari. Har inte funnits där tidigare.
Har fått förslag på att köra med en hårdare borste men jag är lite tveksam till det. När jag körde den nya borsten nämnd nedan, gav den initialt ganska kraftiga repor, materialaavrivning, i rören och jag är inte så sugen på att köra med en borste som ger än mer. Har också fått förslag att använda ett medel som används i oljepannor för att lösa upp svavelbeläggningar i dessa. Kanske det kan hjälpa. Att stå och skrapa av beläggningen med något verktyg kommer ju ta hur lång tid som helst...
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Se till att du mätt upp effekten på dom lägena du ska använda innan killen som ska justera kommer, Då behöver man bara justera fläkten på resp läge/effekt å i framtiden behöver du bara mäta upp å kolla om effekten stämmer vid byte/nyleverans av pellets
När han justerar bör brännaren gå minst 10 minuter efter varje ändring innan man mätar så förbränningen hinner bli stabil, låt gärna pannan ha låg temp innan ni börjar å öppna shunten fullt..
Justera in alla värden i läge hög å börja justera in lägsta effekten först, pannan är lättast att få bra mellan 10-18 kW
18 kW/625 gram/10 min fläkt ca 54%

När han justerar bör brännaren gå minst 10 minuter efter varje ändring innan man mätar så förbränningen hinner bli stabil, låt gärna pannan ha låg temp innan ni börjar å öppna shunten fullt..
Justera in alla värden i läge hög å börja justera in lägsta effekten först, pannan är lättast att få bra mellan 10-18 kW
18 kW/625 gram/10 min fläkt ca 54%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd