Tänkte gå kursen och sota själv men efter jag snackat med sotaren ang. det tråkiga att klättra på taket vintertid föreslog han att jag skulle prova att sota nerifrån istället.
Dom hade tydligen någon sats med glasfiberstänger som man kan gänga ihop med viska så man kan sota nerifrån, måste bara se till att kaj-gallret uppe på skorsten sätts fast riktigt så känner man när man kommit hela vägen upp.
Han visste inte vart man kunde få tag på stavarna så då frågar jag här om någon sett någonting dyligt.
Sotningsverktyg glasfiberstänger med viska
Sotningsverktyg glasfiberstänger med viska
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Re: Sotningsverktyg glasfiberstänger med viska
Jag är inte så väldigt insatt men kolla med www.sotarverktyg.se de verkar ha det mesta inom sotning och kunna ordna det mesta om de inte har det.
Hittade en glasfibervinda på deras sida men den går ju på en slant, finns även glasfiberrör men det står inte om de är gängade i ändarna.
http://www.sotarverktyg.se/Product.aspx ... rvinda-30m
Hittade en glasfibervinda på deras sida men den går ju på en slant, finns även glasfiberrör men det står inte om de är gängade i ändarna.
http://www.sotarverktyg.se/Product.aspx ... rvinda-30m
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
-
- Energiprofet!
Eldar du med pellets räcker det med 1-2 ggr sotning/år.
Så jag gör det innan snön kommer och när snön är borta, dvs november och mars.
IAF här i Nässjö kommun.
Och ja, jag är självsotare.
Så jag gör det innan snön kommer och när snön är borta, dvs november och mars.
IAF här i Nässjö kommun.
Och ja, jag är självsotare.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Ska kolla med Sotarverktyg, tackar.
Tänkte slippa att klättra på taket helt och hållet.
Tänkte slippa att klättra på taket helt och hållet.

146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.