Kalibrera brännaren?

Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Re: Kalibrera brännaren?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo du har rätt....allt är relativt. Det är bara en sak som är säker och det är att mäta är osäkert. Kanske jag skulle säga att klockan är fem i tolv dvs hög tid att vara kritisk till mätvärden trots att de ser så noggranna ut i fina instrumentet. Är instrumentet kalibrerat? Många kör med okalibrerade instrument och använder de fel. Att ange en verkningsgrad med decimaler, då inser man inte hur osäkra och ofullständiga mätningarna är. Jag började pelletseldningen med samma ambitioner tills jag insåg hur osäkert det är att mäta över en fastbränslecykel. Repeterbarheten i mätningarna var låg, vilket gjorde mig tveksam. Nu går jag på signalerna från anläggningen och någon gång då och då kollar jag sottalet bara för att få ett värde på det hela, och speciellt då jag gjort stora förändringar.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Erik_73
Energiprofet!

Re: Kalibrera brännaren?

Inlägg av Erik_73 »

Nog tycker jag att mätningar med instrument går bra, ett kalibrerat instrument ska ju visa rätt värden, att man får olika värden vid olika mätningar beror nog mer på brännaren än på mätinstrumentet, det krävs dock många mätningar för att se att brännaren har en jämn och stabil förbränning

Men med dessa värden som dom fått så är nått uppenbarligen fel, ett CO2 på 12% ger ett luftöverskott på 8,6% men deras instrument visar 4,9% så nått är fel
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar