Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Hej!
Jag köpte ett hus i höstas där det stod en gammal CTC 266K konverterad till pelletseldning med en Janfire Flex-A. Janfiren är inkopplad till en dubbeltermostat av modell Honeywell L4012A, med överkokningsskydd och drifttermostat. Drifttermostaten har dock en rätt snäv hysteres, c:a 5 grader, och jag skulle vilja utöka den på enklaste (läs billigaste sätt). Har läst här på forumet om en s.k. hållkrets, men de många av länkarna till ritningar här på sidan är trasiga och jag förstår inte den bild som finns på några av trådarna (som tobben_ gjort).
Nu är det kopplat så att inkommande fas går via överkokningsskyddet till brännaren och drifttermostaten. Från drifttermostaten går det vidare till driftspänning på brännaren. Skulle någon vänlig själ kunna förklara dels vilken termostat/relä jag behöver, och hur den ska kopplas in efter drifttermostaten?
Tacksam för svar!
Jag köpte ett hus i höstas där det stod en gammal CTC 266K konverterad till pelletseldning med en Janfire Flex-A. Janfiren är inkopplad till en dubbeltermostat av modell Honeywell L4012A, med överkokningsskydd och drifttermostat. Drifttermostaten har dock en rätt snäv hysteres, c:a 5 grader, och jag skulle vilja utöka den på enklaste (läs billigaste sätt). Har läst här på forumet om en s.k. hållkrets, men de många av länkarna till ritningar här på sidan är trasiga och jag förstår inte den bild som finns på några av trådarna (som tobben_ gjort).
Nu är det kopplat så att inkommande fas går via överkokningsskyddet till brännaren och drifttermostaten. Från drifttermostaten går det vidare till driftspänning på brännaren. Skulle någon vänlig själ kunna förklara dels vilken termostat/relä jag behöver, och hur den ska kopplas in efter drifttermostaten?
Tacksam för svar!
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Re: Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Du behöver båda en extra termostat och ett relä.
För att undvika nätadapter och liknande är ett relä som kan aktueras av 230Vac att föredra. Reläet ska inte styra stora strömmar så det är rimligt okritisk med exakt typ men det måste vara med (minst) dubbla kontakter.
Endera termostat måste ha en växlande kontakt! Denna termostat är då den "kalla". Har båda växlande kontakter är det helt OK.
Brytaren i reläet (minst två st alltså) och i termostaterna består av 3 anslutningar:
NO - Normally Open, alltså ingen kontakt om reläet är i vila. (eller termostaten är "kall")
NC - Normally Closed, alltså den som har kontakt när reläet vilar. (eller termostaten är "kall")
COMM - Common, alltså den ledning som växlas fram o tillbaka mellan NC och NO.
Funktionen är då som följer:
Fas in på COMM på "kalla" termostaten. Från termostatens NC dras en ledning till "varma" termostatens COMM.
Reläspolens ena anslutning kopplas till "varma" termostatens NC, den andra anslutningen till reläspolen ansluts till Noll.
Reläet har två kontaktpar, det ena (A) parets COMM & NO kopplas parallellt över "kalla" termostatens COMM & NC.
Reläets andra kontaktpar (B) kan sedan användas som termostatsignal. Är det en Janfire-brännare kopplas alltså COMM(B) till fasen och NO(B) till termostatingången till brännaren.
Funktionen blir då som följer:
* Pannan är kall. Därmed har båda termostater kontakt mellan COMM och NC.
* Detta betyder att reläet får ström till spolen, det drar.
* Denna dragning betyder att brännaren får driftsignal och börjar "do the woodoo that you do so well".
* Men samtidig har dragningen av reläet kortslutet signalen från den "kalla" termostat varför reläet kör på till den "värma" termostaten släpper kontakten.
* När reläet släpper måste den "kalla" termostaten aktiveras igen för att det ska kunde slå på.
Alltså kommer du att kunde ställa högsta temperaturen på den "varma" termostaten och lägsta temperaturen på den "kalla" termostaten.
För att undvika nätadapter och liknande är ett relä som kan aktueras av 230Vac att föredra. Reläet ska inte styra stora strömmar så det är rimligt okritisk med exakt typ men det måste vara med (minst) dubbla kontakter.
Endera termostat måste ha en växlande kontakt! Denna termostat är då den "kalla". Har båda växlande kontakter är det helt OK.
Brytaren i reläet (minst två st alltså) och i termostaterna består av 3 anslutningar:
NO - Normally Open, alltså ingen kontakt om reläet är i vila. (eller termostaten är "kall")
NC - Normally Closed, alltså den som har kontakt när reläet vilar. (eller termostaten är "kall")
COMM - Common, alltså den ledning som växlas fram o tillbaka mellan NC och NO.
Funktionen är då som följer:
Fas in på COMM på "kalla" termostaten. Från termostatens NC dras en ledning till "varma" termostatens COMM.
Reläspolens ena anslutning kopplas till "varma" termostatens NC, den andra anslutningen till reläspolen ansluts till Noll.
Reläet har två kontaktpar, det ena (A) parets COMM & NO kopplas parallellt över "kalla" termostatens COMM & NC.
Reläets andra kontaktpar (B) kan sedan användas som termostatsignal. Är det en Janfire-brännare kopplas alltså COMM(B) till fasen och NO(B) till termostatingången till brännaren.
Funktionen blir då som följer:
* Pannan är kall. Därmed har båda termostater kontakt mellan COMM och NC.
* Detta betyder att reläet får ström till spolen, det drar.
* Denna dragning betyder att brännaren får driftsignal och börjar "do the woodoo that you do so well".
* Men samtidig har dragningen av reläet kortslutet signalen från den "kalla" termostat varför reläet kör på till den "värma" termostaten släpper kontakten.
* När reläet släpper måste den "kalla" termostaten aktiveras igen för att det ska kunde slå på.
Alltså kommer du att kunde ställa högsta temperaturen på den "varma" termostaten och lägsta temperaturen på den "kalla" termostaten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Tack för svaret!
Jo att jag behöver både termostat och relä förstod jag
Och nu klarnade hur de skulle kopplas in också. Har du något förslag på termostat och relä, gärna som går att tillgå i någon butik här i Umeå (typ Kjell och Classe)?
Jo att jag behöver både termostat och relä förstod jag

Ariterm Biomatic+ 20 -04
Re: Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Eftersom du ändå måste köpa ett relä och en termostat till antar jag så skulle jag tro att det inte blir så mycket dyrare att installera en:
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... =ulSG79UGh
Kostar 400 spänn
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... =ulSG79UGh
Kostar 400 spänn
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Re: Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Ok, och kompletterar med en FOX FS100D sensor som jag petar in under isoleringen i pannan då?
Jag kikade på databladet (http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _fr_nl.pdf) och tolkar det som att den kan ersätta min drifttermostat eftersom det går att ställa in hysteresen?
Isåfall kopplar jag in den så här:
Fas till 9, 12
Nolla till 11
Driftfas till brännare till 8 (NC)
Sedan konfigurerar jag tP1 i läge H (heating) och ställer in St1 till typ 65 grader och dF1 till 15 grader samt dIS till P (så dF1 endast gäller +) för drift mellan 65-80 grader?
Är det korrekt?
Edit: Såg att sensorn ingick.
Jag kikade på databladet (http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _fr_nl.pdf) och tolkar det som att den kan ersätta min drifttermostat eftersom det går att ställa in hysteresen?
Isåfall kopplar jag in den så här:
Fas till 9, 12
Nolla till 11
Driftfas till brännare till 8 (NC)
Sedan konfigurerar jag tP1 i läge H (heating) och ställer in St1 till typ 65 grader och dF1 till 15 grader samt dIS till P (så dF1 endast gäller +) för drift mellan 65-80 grader?
Är det korrekt?
Edit: Såg att sensorn ingick.
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Re: Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Diodsensor ingår i paketet, behövs alltså inte köpas extra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Jo jag såg det direkt efter jag postat. Hur tillförlitlig blir den om man petar in den under isoleringen, antar att den kommer visa några grader lägre?
Sedan, var mina antaganden i inlägget ovan korrekt? Isåfall återstår det bara att besluta om den ska monteras på brännaren eller pannan...
Sedan, var mina antaganden i inlägget ovan korrekt? Isåfall återstår det bara att besluta om den ska monteras på brännaren eller pannan...
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Re: Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Då jag testade PT100 första gången petade jag den under isoleringen och det fungerade hyggligt bra.
Inställningarna får du leka med själv.
Inställningarna får du leka med själv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Ja, inställningarna får jag garanterat till, det är mest själva inkopplingen jag vill ha bekräftad!
Tack för svaren alla!
Tack för svaren alla!
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Re: Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Man har en parameter för att kompensera felvisning av temperaturen (+/- 10 grader) om givaren skulle visa fel.
Absolut enklast är att rycka en av tåtarna till ingången på brännaren och dra den till en av anslutningarna på reläutgången, sen en ny sladd från andra anslutningen till brännarens ingång så kan du ha kvar den gamla termostaten som "säkerhetsfunktion" om något skulle hända, bara vrid upp den på 95 grader eller nått.
Absolut enklast är att rycka en av tåtarna till ingången på brännaren och dra den till en av anslutningarna på reläutgången, sen en ny sladd från andra anslutningen till brännarens ingång så kan du ha kvar den gamla termostaten som "säkerhetsfunktion" om något skulle hända, bara vrid upp den på 95 grader eller nått.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Re: Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Brännaren har två ingångar nu, en med matningspänning från överkokningsskyddet (nu ställd på 90 grader) och en med driftspänning från drifttermostaten (nu ställd till 80 grader). Jag antar att du menar att dra matningsspänningen till FOXen och vidare till brännaren, och sedan dra driftspänningen från utgången? Dvs koppla bort drifttermostaten men behålla överkokningsskyddet (så klart)?
Isåfall är det enda som återstår att hitta ett snyggt sätt att montera den på brännaren!
Isåfall är det enda som återstår att hitta ett snyggt sätt att montera den på brännaren!
Ariterm Biomatic+ 20 -04
Re: Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Matningsspänningen till brännaren ska enbart via överhettningsskyddet och sedan till brännaren!
Termostatsignalen kan mycket lämpligt gå från överkokningsskyddet via gamla termostaten, sedan via den nya termostaten och till sist till brännaren. Då vrider man upp den gamla termostaten till ett lämpligt värde och har då en dubbel säkerhet.
På en Janfire NH med Mody-funktion har man ju en termostatfunktion inbyggd, den kan kombineras med "gamla" termostaten så att gamla termostaten bestämmer mest, slår det av kan brännaren inte fortsätta köra eldning.
Så skulle sensorn få spader är det inget bekymmer.
Termostatsignalen kan mycket lämpligt gå från överkokningsskyddet via gamla termostaten, sedan via den nya termostaten och till sist till brännaren. Då vrider man upp den gamla termostaten till ett lämpligt värde och har då en dubbel säkerhet.
På en Janfire NH med Mody-funktion har man ju en termostatfunktion inbyggd, den kan kombineras med "gamla" termostaten så att gamla termostaten bestämmer mest, slår det av kan brännaren inte fortsätta köra eldning.
Så skulle sensorn få spader är det inget bekymmer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Re: Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Ja, jag menade ju inte att jag skulle koppla ur överhettnings/överkokningsskyddet, utan att jag skulle koppla in matning till både FOXen och brännaren efter det. Kopplar jag FOXen på drifttermostaten blir den ju spänningslös varje gång brännaren går i vila. Sedan har du en poäng med att låta den gamla drifttermostaten ligga kvar, man kan ju inte har för mycket säkerhet 

Ariterm Biomatic+ 20 -04
Re: Hållkrets till Janfire Flex-A/Honeywell L4012A
Jag fick hem temperaturregulatorn i fredags, hade lite bekymmer med att hitta en lämplig plats att installera den på, men enklast var att fästa den på själva fästet till "brännarvagnen" och dra kablarna i genomföringen som användes till den befintliga säkringen.

Ställde överkokningsskyddet på 90° och befintlig termostat på 85°, temperaturregulatorn ställde jag sedan in mellan 65-80°. Vet inte om jag hittat en optimal placering av sensorn, den verkar visa lite högt på låga temperaturer, men får experimentera lite med det. Hursomhelst så fick jag markant skillnad på gångtiden med shunten inställd på samma som tidigare:

Tack för hjälpen!

Ställde överkokningsskyddet på 90° och befintlig termostat på 85°, temperaturregulatorn ställde jag sedan in mellan 65-80°. Vet inte om jag hittat en optimal placering av sensorn, den verkar visa lite högt på låga temperaturer, men får experimentera lite med det. Hursomhelst så fick jag markant skillnad på gångtiden med shunten inställd på samma som tidigare:

Tack för hjälpen!
Ariterm Biomatic+ 20 -04