Hej,
Jag har en janfire pelletspanna med en flex-a brännare som jag bytte styrbox på i somras. Efter detta byte så vill inte pannan starta automatiskt om panntemperaturen är under 30 grader, tänder jag manuellt så fungerar allt perfekt fram tills nästa gång pannan hamnar lågt i temp. Till saken hör ju då att jag även har solceller därav den imellanåt låga panntemperaturen.
Formulerade jag frågan begripligt?
Hjälp emottages tacksamt och skyndsamt för nu när solen kikar fram så kommer problemet ofta, till fruns stora förtret.....
Janfire startar inte vid låg temperatur. Hjälp.....
Re: Janfire startar inte vid låg temperatur. Hjälp.....
Inte så tydligt vad du menar.
Om pannan är "halvvarm", fungerar då start och stopp av brännaren?
Eller är det alla startar av brännaren som inte fungerar?
Försöker brännaren att starta men får inte fyr på skiten?
Om pannan är "halvvarm", fungerar då start och stopp av brännaren?
Eller är det alla startar av brännaren som inte fungerar?
Försöker brännaren att starta men får inte fyr på skiten?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Nä, kanske dålig förklaring.
Är pannan över 30grader startar och fungerar allt som det skall göra. Jag laddar mot en separat tank iochmed solcellerna. Så vintertid fungerar det bra, problemet kommer väl nu när pannan kanske bara går en gång per dygn.
På något sätt så stänger den av strömmen till givarna/laddomaten när pannan blir för kall.
Är det mer begripligt nu?
Är pannan över 30grader startar och fungerar allt som det skall göra. Jag laddar mot en separat tank iochmed solcellerna. Så vintertid fungerar det bra, problemet kommer väl nu när pannan kanske bara går en gång per dygn.
På något sätt så stänger den av strömmen till givarna/laddomaten när pannan blir för kall.
Är det mer begripligt nu?
Sådär, nu är det strax mer klart.
Och då ligger "felet" i pannan, den kan ha en skyddsfunktion som avgör att under en viss temperatur ska det till manuellt ingripande för att komma vidare.
Det kan vara för att sensorn kan vara trasig (annars ville en el-patron hålla uppe temperaturen), det kan vara en "nu har det blivit tokigt så för att vara säker måste någon trycka på knappen".
Så kolla manualen för pannan och i synnerligen termostatdelen av den, där finns svaret nog.
EDIT: jag kan tänka mig att det kan finnas en "under denna temperatur ska pannan inte starta automatisk"-funktion som ska kollas.
Och då ligger "felet" i pannan, den kan ha en skyddsfunktion som avgör att under en viss temperatur ska det till manuellt ingripande för att komma vidare.
Det kan vara för att sensorn kan vara trasig (annars ville en el-patron hålla uppe temperaturen), det kan vara en "nu har det blivit tokigt så för att vara säker måste någon trycka på knappen".
Så kolla manualen för pannan och i synnerligen termostatdelen av den, där finns svaret nog.
EDIT: jag kan tänka mig att det kan finnas en "under denna temperatur ska pannan inte starta automatisk"-funktion som ska kollas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
När du skriver "solceller" vad menar du då??
Solceller leverar el, vilket passar dåligt i din fråga.
Solfångare leverar varmt vatten till t.ex en ackumulatortank, passar bättre i din fråga.
Solceller leverar el, vilket passar dåligt i din fråga.
Solfångare leverar varmt vatten till t.ex en ackumulatortank, passar bättre i din fråga.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Roli du har såklart rätt! Mkt slarvigt av mig.....
Skall genast skärpa mig.
Icecap, jag tackar. Skall dyka ner i instruktionsboken för pannan ikväll!
Skall genast skärpa mig.
Icecap, jag tackar. Skall dyka ner i instruktionsboken för pannan ikväll!