Pelletsskruv och doser

Skriv svar
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Pelletsskruv och doser

Inlägg av Stroker »

har efter tre pallar och en tre fyra ofrivilliga stopp (när jag glömt fylla förrådet) idag helt rensat skruv och förråd från spån. Hade tidigare en uppmätt "en minuts dos" på cirka 250 gram med den gula skruven som följer med Bionordic brännaren jag köpte 2006. KMP skruven (som följde med UNO pannan jag bytte upp mig till för nåt år sedan) bytte jag ut i samband med bytet från deras PX 21 till min trogne Bionordic B16 brännare som aldrig klagar eller strular. Anledningen till skruvbytet var främst att KMP skruvens spiral har en annan stigning och kanske motor och vx låda och ger större doser på samma skruvtid vilket jag inte tyckte var så bra. Den skruven matade 400 gram på en minut

I alla fall- Satte igång skruven vars lutning har legat på cirka 38 grader (1.5 m lång) och lät den gå och tills den fyllt en halv hink ungefär. banka lite och skakade skruven lite om vartannat som jag brukar för att få bra fyllning. Drog igång systemet igår och lämnade pannrummet efter att ha sett att allt funkade som det ska.
Idag när jag gick förbi tittade jag in och känner att pelletsdoserna är väldugt ojämna. Ser i mitt tittöga att elden nästan slocknar ibland och mäter då upp dosen- till 200 gram.
Kör en halv hink till och knackar sista minuterna med en hammare lätt på röret samt skakar det. Varje gång tar det en liten stund innan pelletsen börjar flyta på igen och efter ytterliggare en liten stund startar jag upp igen börjar jag köra en minutsdoserna igen.
Här kommer värdena som tas direkt efter varandra.300g -236g 196g . Höjer skruven till 41 grader knackar skakar och kör en liten stund och mäter igen.- 322g 310g 214g 189g 200g Sänker skuven igen oc fortsätter mäta -186g 194g 177g 214g 210g

Har samma pellets som innan, skruven slirar inte,, har funkar bra i 8 år och hörs lika bra som alltid och inga störningar i skruvandet..

vafan är det som händer.. Min idé om en doseringsvåg börjar ta mer o mer form men - Har alltid haft cirka 250 gram med denna skruv tidigare..kanske skulle satsa på en vibrator som går samtidigt med skruven då det verkar göra susen fast tanten blir väl sur om man snor hennes :roll: har ju hört o luftfickor och sådant men jag tycker nog jag gjort vad jag kunnat för att eliminera detta.. ja just det ja -skruven när inte botten utan slutar två centimetrar ovanför och hålet är vinkelrätt mot förrådet..Min perforering av bottenpluggen silar snyggt ut en ansenlig mängd spån på en pall..så det har funkat bra nu i många år.
Någon som skulle kunna "spåna" vidare på ämnet :lol:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Pelletsskruv och doser

Inlägg av Icecap »

Bygg eller skaffa ett doseringsförråd, då behöver du inte bekymra dig om detta.

Att dosering från förrådsskruven är instabilt finns det ju många exempel på, det kan vara så enkelt att pelletsen är en aning strävare och att det då bildas små valv som kollapsar ganska snart - men inte innan de har "tömt ut" en bit av skruven.
Senast redigerad av Icecap den mån 17 mar, 2014 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag har genomskinligt skruvrör så jag kan se vad som händer. Jag beskrev utförligt hur min skruv fungerade/inte fungerade och hur jag åtgärdade det för något år sedan så jag länkar bara till det nu:
viewtopic.php?f=37&t=13890#p126147
Jag menar nu förstås inte att din skruv beter sig likadant, men kanske det kan ge några idéer. Jag har kört med rör i spiralen i (snart) två säsonger och det fungerar perfekt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Fan..Började leta i förråden efter nåt som skulle kunna passa i centrum va spiralen..Elrör var visst inte bra läste jag någonstans men kanske ett 22 mm kopparrör hade gjort susen.. Googlade på dettamen hittade inte din tråden Honda. :( .Nu är förrådet fullt med 25 säck.... men kanske de funkar att dra ur skruven och sen försöka lirka i den med motorn igång igen. Får väl testa detta. STORT TACK för rådet iaf.

Hittade 30 någonting träffar här på forumet med ordet doseringsförråd Icecap med dig som rådgivare :lol: men hur ett sådant skulle kunna byggas till min vanliga fallrörsbrännare begriper jag inte så här i skrivande stund.
Min ide jag haft länge är att medelst en liten bit fyrkantigt rör inehållande en plåt som "vippa" (som en våg inne i med en pinne i förlängningen utanför som blir ställbar likt en dragbegränsare) samt en microbrytare för stopp av skruvtid när den vippar ner rätt dos har cirkulerat länge i knoppen.. och kanske kan bli nåt i framtiden
Kärna låter helt rätt att börja med :D
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ett doseringsförråd kan byggas av en behållare som kan hålla ett par kg pellets.
I botten är det en tratt som går ner till röret som doseringsskruven är i.
Doseringsskruven är kort, avståndet mellan doseringsförråd är kort.
Det ska finnas en nivåstyrning mellan förrådsskruven och doseringsförrådet. Exakt hur den ska göras beror på vad man har och behöver.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Jo Icecap det där förstår jag, det är det praktiska jag inte riktigt kan se.
Min "våg" är ju en slags doserare. Vad jag brottas med är dels säkerheten - Vill inte ha något som kan brinna en längre stund för nära fallröret. Inbillar mig dessutom att jag inte vill ha något tjuvdrag mer än vad man idag eventuellt får genom den fyllda skruven och ner till förrådet viket jag räknar till noll.

Plats - Min skruv sitter direkt vid pannan och kan bara vinklas några grader upp och ner då allt är platsbyggt med förråd i ett annat rum med hål i väggen till pannrummet. Slanglängden är kanske en halvmeter och fallhöjden därefter. fan - tar en bild-
Bild
"Vad man har skriver" du. Jag har "allt o inget".. min fru hatar mig för detta. Knökfullt överallt nu efter 40 års meckande med i princip "allt"
Dvs. -alldeles för mycket "bra o ha" grejor (skrot säger frun)??? Gas,mig o tig svets, Svarv o allt de där.. men HUR ska ett doseringsförråd i mitt fall kunna se ut i verkligheten?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om den nuvarande skruv drar upp pellets till ett förråd i storlek hink. Botten av hinken löper ut till en kort doseringsskruv som låter det rinna ner i slangen.

Iom. det är platsbyggd är det tight men om den nuvarande skruv istället matar till andra sidan och doseringsskruven matar snett upp ska det gå att få plats med.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

hmm..Allt måste ske på den plats som finns idag men doseringsskruven kan ju vara vågrät! då skulle det funka. Om sen allt är ett slutet system så blir det inget tjuvdrag. Har ju min kmp skruv vars motor kan driva. Behöver då alltså bygga en horisontell låda på en 20 cm :roll: - ett pelletsförråd i miniatyr :lol: Svarva en skruv (för var får man tag på en sådan annars) med en dia på kanske 30 mm dia och en 300mm lång som drivs av kmp motorn. Måste då bygga en (två) nivå indikator(er) som kopplar på 220 voltsskruven separat. Storleken på platsen där skruven idag då matar pellets blir det avgörande då höjden är begränsad..
"spånar" vidare :) och välkomnar fler idéer
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Stroker skrev:men kanske de funkar att dra ur skruven och sen försöka lirka i den med motorn igång igen. Får väl testa detta.
Vet inte riktigt hur din skruv och förråd ser ut, men med min skruv går det inte att göra så. Den sitter fast i båda ändarna av röret, så hela skruvröret behöver demonteras. Hade ute den i helgen då brännaren larmade för externmatning.... Det visade sig att skruven inte matade fram pellets. Så jag drog ut skruven med sitt rör ur MAFA förrådet. Jag har ett sådant här:
Bild
Men hittade inget fel på skruven men det fanns mycket finmaterial i botten av förrådet (det blåa på bilden).
När jag hade dragit ur skruven tänkte jag, hur f-n skall jag få tillbaka den, måste jag tömma förrådet nu igen (har gjort det en gång tidigare då skruvmotorn strulade)..... eftersom det hela tiden fylldes på med ny pellets när jag rensade ur röret. Man skulle behöva någon typ av avstängning i botten på förrådet.
Tittade då lite extra på det "blanka" röret som sitter fastklämt i det blå på bilden. Vilket är en plastkontruktion på mitt förråd. Det "blanka" röret ger stöd till skruvröret och blir en perfekt avstängare (upptäckte jag nu i helgen) om man lossar de sex skruvarna lite lätt och sedan skjuter ner röret i den blå konstruktionen. Någon annan som har upptäckt detta eller står det i montageanvisningarna för Mafa förrådet? Har ingen m-anvisning till mitt förråd då jag fick med det ihop monterat när jag köpte min begagnade brännare.
När röret var nedskjutet så gick det jättelätt att rensa ut allt finmaterial och återmontera skruven, när den var på plats så drog jag ut det "blanka" röret igen och drog åt skruvarna. Därefter några minuters kontinuerlig drift på skruvmotorn och skruven var åter fylld med pellets och pelletsmatningen fungerade igen.

Vad som var det verkliga felet vet jag inte.... kan ha varit finmaterialet i skruvbotten men det har jag aldrig haft problem med tidigare och pelletsen som jag har fyllt från säckar har heller inte varit mycket spån i. Så vad som orsakade problemat vet jag inte annat än att brännaren larmade om dålig externmatning....

Men jag upptäckte iallafall att det är fullt möjligt att demontera och återmontera skruven utan att behöva tömma förrådet och det kan ju vara bra för andra att också få vetskap om. Eller det kanske bara är jag som upptäckt denna för mig nya möjlighet.

Edit: En till grej att tänka på som jag glömde skriva. Märk upp eller mät hur mycket röret sticker ut ur den blå konstruktionen. Så blir det sedan lättare att dra ut röret igen om man har ett mått eller markering att använda (jag missade detta....).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Kanonidé.. Tack.. ska jag göra idag :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Smart!
Det där har nog ingen tänkt på tidigare.
Du måste klistra in inlägget på något lämpligt ställe.
Om man pressar ner röret innan man drar ur skruven, borde det bli minimalt med pelletsspill.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Kolla på ULMAs doserskruv. Är du snål så kan du ju kopiera denna design. Annars köp som den är.

Det konceptet funkar väldigt bra. Immun mot spån.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Sätt förådet på vågar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Klocka matningstiderna så inte kondensatorn eller triac/optokopplare är kass.

Doserskruv, en kapacitiv givare är kopplad til en plc som styr externmatningen efter önskemål.

Bild

Bild

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar