I alla fall- Satte igång skruven vars lutning har legat på cirka 38 grader (1.5 m lång) och lät den gå och tills den fyllt en halv hink ungefär. banka lite och skakade skruven lite om vartannat som jag brukar för att få bra fyllning. Drog igång systemet igår och lämnade pannrummet efter att ha sett att allt funkade som det ska.
Idag när jag gick förbi tittade jag in och känner att pelletsdoserna är väldugt ojämna. Ser i mitt tittöga att elden nästan slocknar ibland och mäter då upp dosen- till 200 gram.
Kör en halv hink till och knackar sista minuterna med en hammare lätt på röret samt skakar det. Varje gång tar det en liten stund innan pelletsen börjar flyta på igen och efter ytterliggare en liten stund startar jag upp igen börjar jag köra en minutsdoserna igen.
Här kommer värdena som tas direkt efter varandra.300g -236g 196g . Höjer skruven till 41 grader knackar skakar och kör en liten stund och mäter igen.- 322g 310g 214g 189g 200g Sänker skuven igen oc fortsätter mäta -186g 194g 177g 214g 210g
Har samma pellets som innan, skruven slirar inte,, har funkar bra i 8 år och hörs lika bra som alltid och inga störningar i skruvandet..
vafan är det som händer.. Min idé om en doseringsvåg börjar ta mer o mer form men - Har alltid haft cirka 250 gram med denna skruv tidigare..kanske skulle satsa på en vibrator som går samtidigt med skruven då det verkar göra susen fast tanten blir väl sur om man snor hennes

Någon som skulle kunna "spåna" vidare på ämnet