Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Stroker »

Sonar projektet nedlagt Den funkade inte som den var tänkt visade det sig så den är återbördad till butiken-jakten går vidare OM jag nu bara hittar en kapacitiv givare någonstans.. verkar svårt det hela *suck* men det är väl den vägen slutligen jag får gå.. det är som ketchop flaskan.. man testar och testar, knyter till sist nävarna... och inget händer sen.. plötsligt kommer alla svar samtidigt.. 8)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Honda »

Det var ju synd, var det minimiavståndet som det hängde upp sig på? Annars skulle du ha kunnat använda den som förrådsinnehållsmätare... Ecotec och bequem använder sig av optisk sensor + ir-diod för fyllning av doseringsförrådet, det är betydligt billigare än kapacitiv givare och verkar fungera väl fungera bra där? Opto-schmitt-sensorn som jag använde till min fläktvarvräknare skulle vara enkel att koppla, behövs i princip inga 'extra' komponenter alls för att den ska fungera och kostade inte mycket, en fotodiod eller transistor är ännu billigare men behöver väl lite mera krimskrams runt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Raspberry pi kunskap + pelletseldning =sant eller??

Inlägg av Stroker »

Ja det var miniavståndet men även mätningsvinkeln som blev för liten och därmed för osäker enligt tillverkaren som jag mejlade igår...
Trist ja men :roll: .. Hittade kapacitiva givare för inga pengar (70spänn) på Elnu. se till slut och efter sjsu ssorger och åtta bedrövelser lyckades jaag logga in mig där..men om de funkar vet jag inte än. Går inte att ringa dom :(

Verkar vara svårt att hitta kapacitiva givare nuförtiden!! men denna bransch verkar vara på nedgång åtminstone vad jag kunde förstå efter besök och prat på lokala Bejoken.se här i Malmö som tidigare varit väldigt stora... har varit på MÅNGA ställen nu och lärt mycket nytt :)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar