vilken brännare till Combimax 30 UB?

Skriv svar
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

vilken brännare till Combimax 30 UB?

Inlägg av grey »

Hej min granne eldar idag med ved i sin Combimax 30 UB, men han funderar på att ibland kunna köra lite med pellets

Vilken brännare skulle ni rekommendera till den pannan?


Pannrummet är i uthuset med kulvert in till huset, han har 2 st. 750 liter tankar, men han kan shunta av och enbart köra mot varmvattenberedaren som finns i den ena tanken, är inte säker på hur mycket vatten det är i den.

finns det någon som det ens är värt att kolla efter på begagnat marknaden? , han har haft en iwabo för längesedan i sin gamla panna , men hade mycket strul med den..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: vilken brännare till Combimax 30 UB?

Inlägg av Eldvin »

En Ulma eller en EP18 kanske??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: vilken brännare till Combimax 30 UB?

Inlägg av Stegatorparn »

Har inte haft min BioBjörn så länge, men är hittills nöjd med den.
Den är nog svår att få tag i begagnad, men föregångaren Viking B16 hade gott rykte och kan dyka upp ibland. Inte att förväxla med Värmebaronens Viking Bio som är en helt annan brännare som kräver mer tillsyn.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: vilken brännare till Combimax 30 UB?

Inlägg av msh16 »

Hade han strul med Iwabo kanske det var den tidigare modellen Villa S. Efterföljaren Villa S1 verkar svårt att köra slut på och har en tillförlitlig tändning. Eller var det skit bakom spakarna som orsakade problemen? :)

Säkraste begagnatköpet torde vara en Bionordic Viking B16 eller Viking 9990. Har pelletskompisar med de här två brännarna i pannan. Reservdelarna är så billiga att det lönar sig att byta fläkt och roster om brännaren är gammal.
Rostret som nästan är en kopia av iwaborostret kostar hälften och fläkten 60% av Iwabos originaldelar.
Brännarhusen som är eldade i 7 och 9 år ser fortfarande helt friska ut och man kan inte uppmäta någon minskning av plåttjockleken.

Men en begagnad Iwabo Villa S1 eller S2 ska väl inte vara så dåligt köp heller men styrkortet till S1 kostar omkring 3000:-
Nymo 200 har samma konstruktör som Iwabo och anses vara mycket tillförlitlig av de som använder den.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: vilken brännare till Combimax 30 UB?

Inlägg av Eldvin »

Eller en Nymo 300.Den är ju lite större.Men för övrigt väldigt användarvänlig.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: vilken brännare till Combimax 30 UB?

Inlägg av grey »

Tack för tipsen.. :) kommer nog rekommendera biobjörn. Njae skit bakom spakarna vet jag inte..men han har egentligen nog inget som helst intresse av pelletseldning egentligen.. Mer än att det kan vara bekvämt att ha som backup..." Det skall bara funka "..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: vilken brännare till Combimax 30 UB?

Inlägg av Stegatorparn »

Billigare än så här blir den aldrig http://shop.pleldfast.se/biobjorn-pelle ... nnare-18kw
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar