småskalig elgenerering

Här diskuteras allt kring ny teknik som bränsleceller, nanoteknik etc
Skriv svar
Erik.v
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 28 apr, 2014 10:18

småskalig elgenerering

Inlägg av Erik.v »

Hej allihop,

Detta har varit uppe innan, men drömmen om el från villapannan lever vidare...

I förra veckan skrev jag ett lite längre inlägg med en del ny info och idéer på Ecoprofile om detta.

http://www.ecoprofile.se/thread-443-Vil ... html#23209

Kommentera gärna om ni tycker det är intressant.

Hälsningar
/EE
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: småskalig elgenerering

Inlägg av micke_932 »

Min gissning är att elbolagen kommer att ta död på det väldigt fort, det blir för dyrt att koppla in sig på elnätet, och sälja el tillbaka till dom kommer också att bli för dyrt när elgamarna sätter tänderna i det.

Men visst, för eget bruk kan det absolut vara "användbart", speciellt om man bor ute i ingenstans, som reservkraft till exempel, men som ersättning för monopolet vet i fanken, och knappast med en vedpanna, anläggningen måste ju vara igång hela tiden i praktiken, det blir nog ingen billig el i så liten skala.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Erik.v
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 28 apr, 2014 10:18

Re: småskalig elgenerering

Inlägg av Erik.v »

Inte riktigt så jag tänkte. Viktigast är att hitta ett sätt att undvika att leverera ut på nätet, därav resonemanget med lagring av överskottsel i form av tryckluft. Behöver du mer värme än el så producerar man inte el utan sparar överskottet som tryckluft. Som sen kan användas när du sätter på spisen och tvättmaskinen. D.v.s så fort du eldar får du en del energi också, som du sen kan välja tidpunkt för användning. Förmodligen svårt att få all el på det här sättet men i alla fall ett tillskott, precis som med solpaneler och vindsnurra.

Ansluta en egen generator till huset kostar ca 5000:-, kollade upp det efter Gudrun...

Viktigast info i tråden på Ecoprofile är egentligen det italienska exemplet med flispanna och turbin, 17,7% elverkningsgrad på en 500kW panna. Ett konkret exempel som visar vad man kan uppnå.

http://www.holzenergie-symposium.ch/Dok ... arsali.pdf

Kolvar gör det möjligt att ha en mindre enhet, plus då detta med mellanlagring.

Apropå elbolag, här är ett tyskt exempel på "Zuhause kraftwerk" men då med en Wolkswagen motor i.

http://www.lichtblick.de/microsites/zhkw/index_en.php

Vad det skulle kunna kosta är givetvis svårt att uppskatta, men jag brukar jämföra med kärnkraftsbygget i Finland, olkiluoto 3, 1600MW eleffekt för 8,5 miljarder EUR, det blir ca 5,3EUR/W. Pratar vi dom pengarna går det nog att hitta alternativ...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: småskalig elgenerering

Inlägg av Icecap »

Självklart går det! Frågan är om det blir enkelt... I pelletseldarkretsar finns det nog en viss överrepresentation av händigt folk och då kan det vara intressant.

Själv har jag öga på Stirling-motor, tanken är att det kunde vara intressant att bygga om så att man kunde klippa av inkommande monopolström helt och permanent. Detta kräver dock en investering i ackumulatorbank och maskineri och det blir svårt att få snabb återbetalning - men man kan sedan ha en hög försörjningssäkerhet.

Man kan då såklart koppla till solpaneler.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Erik.v
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 28 apr, 2014 10:18

Re: småskalig elgenerering

Inlägg av Erik.v »

Jämförelse Stirling med "varmluftsmotor". Kolla gärna den här länken. Flera intressanta argument varför Stirling motorn inte är det bästa alternativet när den är en förbränning inblandad.

http://www.proepowersystems.com/Stirlin ... arison.pdf

Enkelt? Nej, det är det säkert inte. Men jämfört med en stirling motor är nog komplexitetsgraden ungefär densamma. Det finns redan flera exempel på kommersiella lösningar med Stirling motorer, ofta rätt liten effekt och naturgas som bränsle.

https://www.viessmann.com/com/en/produc ... o_CHP.html
http://www.baxi.co.uk/renewables/combin ... ecogen.htm
http://www.whispergen-europe.com/produc ... ct%20Specs

Jag tror nog att varmluftsmotorn väl kan matcha en Stirling. Att kunna integrera ett system med mellanlagring med tryckluft borde vara en ganska stor fördel. Att temporärt kunna stänga av kompressionsarbetet gör det möjligt att klara högre belastningstoppar med en ganska liten enhet.

Säg att du har en enhet med en effekt på 2kW, om du kortvarigt behöver högre effekt (en sväng med vinkelslipen t.ex.) använder du den lagrade tryckluften och slipper då kompressionsarbetet en stund, på så vis kan du få ut 4-5kW från samma enhet.

Men helt riktigt annars att det krävs en rejäl ackumulatortank till pannan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: småskalig elgenerering

Inlägg av Icecap »

Nu avser jag att använda elektrisk energi och behöver därför en ackumulatorbank i form av ackumulatorer.

Med en ackumulatortank kan man sedan spara ihop den "spillvärme" som systemet genererar, totalt sett ökar det verkningsgraden ganska mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: småskalig elgenerering

Inlägg av danei »

Om man räknar med att ha en högre elförbrukning än vad pannan kan ge så kan man ju se till att pannan genererar el när man har hög förbrukning och värmen paras i en ackumulator tills den behövs. Det är lättare att spara värme än el. Sen skulle man ju kunna spara en del el genom att använda hetvatten i stället gör el till att värma tvättmaskinen och diskmaskinen. Men det finns det inte riktigt marknad för.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: småskalig elgenerering

Inlägg av rod02 »

Glöm inte att den viktigaste ekonomiska delen är skatt....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Erik.v
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 28 apr, 2014 10:18

Re: småskalig elgenerering

Inlägg av Erik.v »

Hejsan,

Kollade precis om denna länk var postad innan, men det verkar inte så.

Intressant Stirling variant. Även om jag fortfarande tror att "tryckluftsmotorn" är lite bättre.

Men onekligen intressant prisbild! Vi får se om den kommer att hålla. Ungefär samma kostnad per Watt som Olkiluoto 3 i Finland. Ingen ironi i det alltså, skulle nog själv vara beredd att betala så mycket...

http://www.inresol.se/

/EE
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: småskalig elgenerering

Inlägg av danei »

Jag har länkat till den i en annan tråd, men den länken verkar inte funka längre.
Bortsett från att mitt virusprogram spärrar sidan, (det gör det inte ofta) och företags informationen inte ser så bra ut så...

Lyckas de med det de säger att de ska göra så är det en utmärkt produkt. Men som de flesta vet är det en utmaning bara att få en pelletsbrännare utan elgenereing att gå så underhållsfritt som de säger att den ska gå. När priset dessutom ligger under var en panna med brännare kostar så verkar det vara för bra för att vara sant. Funkar det så kommer jag absolut att överväga ett inköp.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: småskalig elgenerering

Inlägg av rod02 »

Är "nätavgiften" rörlig(i förhållande till förbrukningen) eller fast? Eller kanske båda delar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: småskalig elgenerering

Inlägg av danei »

Det är ju dels en fast avgift som är beroende av storleken på huvudsäkringen. Sedan är det en överförings avgift. För min del, 16A huvudsäkring ansluten till Vattenfall innebär det en fast avgift på 3100kr/år och 24öre/kWh. Det är alltså kostnaden för att få elen hem till fastigheten, ingen el ingår i de priserna.

Det finns varianter där de även väger in effektförbrukningen under höglast tid. Men Vattenfall har ingen sådan konstruktion.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: småskalig elgenerering

Inlägg av Roli »

Som jämförelse så har jag Fortum (tyvärr) med 20A huvudsäkring. Där är den fasta avgiften 4960 kr/år och överföringsavgiften 20,7 öre/kWh. Med 16A huvudsäkring skulle den fasta avgiften varit 3890 kr/år.

Det varierar en del mellan nätägarna men det är inget som man kan göra åt, går inte att byta....... om man inte flyttar till annat område.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar