Hjälp med gammal panna

Skriv svar
ScaniaDanne
Späd planta

Hjälp med gammal panna

Inlägg av ScaniaDanne »

Hejsan alla.
Jag köpte mitt första hus för ett år sedan och har förhoppningen att kunna värma mig med pellets i den gamla pannan några år till för att skjuta upp en stor investering i nytt värmesystem.
Pannan, av märket Thermia, är tillverkad 1959 och någon dokumentation finns inte kvar i huset och verkar ej heller gå att finna på nätet så jag har lite frågor om hur den fungerar i dagsläget och möjligheten att sätta i en Janfire Flex-A i denna. Jag impulsköpte en Flex-A brännaren på blocket för några veckor sedan så jag hoppas att det ska gå att krångla dit den på något sätt.

Pannan:
Bild

Skylten:
Bild

Här, vid golvet, kommer rökröret ut. Min förhoppning är att det skall gå att montera en dragbegränsare här. Jag har läst mig till här på forumet att en KW Z 150 eller Tigex 50 skulle kunna passa min skorsten. Verkar det rimligt? Tar gärna emot tips på vilken som skulle vara enklast att montera här och huruvida det är att rekommendera att montera en lucka i golvnivå.
Bild

Förbränningskammaren fotograferad genom koksluckan ner mot oljebrännaren:
Bild
Det är 38cm från plåtväggen i brännkammaren till framkant lucksargen.

Vad är detta för lucka måntro och är det illa att den glipar? Bilden är tagen vid golvnivå på baksidan av pannan. Samma ställe där bilden på rökröret är tagen.
Bild

Här är jag rädd att jag kommer få problem att montera brännaren. Den planfrästa delen av plåten är bara cirka 140X200mm HxB och om jag inte missminner mig skall hålet vara 180X180mm.
Bild

Och slutligen termostatet. Här gissar jag att elektrisk inkoppling skall göras?
Bild

Någon som vet hur man sköter om och sotar en sådan pjäs? Är det rent möjligt att gå vidare med pellets till denna et.c.? Tips, råd samt moraliskt stöd mottages med tacksamhet.

Väldans långt första inlägg men jag tycker det är lika bra att försöka få med så mycket information som möjligt och bilder säger mycket.

EDIT: strul med bildlänkarna
Janfire Flex-A 2006. Thermia Villapanna Typ#1019 Olje/koks 1959
Murad skorsten 95cm^2 7m. 120m^2 1.5plansvilla i Höör
stereotypen
Energiprofet!

Re: Hjälp med gammal panna

Inlägg av stereotypen »

Önskar dig lycka till!!
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
ScaniaDanne
Späd planta

Inlägg av ScaniaDanne »

Tackar, uppmuntran kommer behövas om jag ska ro detta iland. :)
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Hallå du.Får du bara dit brännaren så kommer resten av sig skälvt .Om du kollar på Ctc,s äldre pannor så hade dom en som kunnat heta 800 nånting och en mindre modell som är snarlik.
ScaniaDanne
Späd planta

Inlägg av ScaniaDanne »

Detta är nästan för bra för att vara sant. Jag skickade iväg en förfrågan till Thermias kundtjänst igår kväll om pannan. Idag vid lunchtid fick jag ett svar från en vänlig själ på kundservice som gjort sig besväret att snoka fram produktbladet från 1958 samt scannat in den och skickat över den till mig. :D Heja Thermia kundtjänst!!
Nu vet jag vad varenda skruv, bult o lucka är till för samt hur den ser ut inuti, måttsatt o allt. Jippi! :cheers:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OK, det är rent av imponerande! Hoppas att du får ihop det hela.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ScaniaDanne
Späd planta

Inlägg av ScaniaDanne »

Ja det får man minst sagt säga. Nu har jag betydligt bättre bild av hur jag tror att det hela ska sitta ihop i alla fall. Jag hittade plugg för rökgasanalys *bingo*, kranar för avtappning *bingo*.
Brännaren kommer passa i nedre delen av pannan och det blir en halvmeter utrymme upp i koksförrådet för flamman att brinna ut på. Det borde väl bli ganska bra?
En störig sak som jag upptäckte är dock att murningen i brännkammaren är felaktigt utförd. Det syns kanske inte så bra på bilden men det är en helsten som bara ligger på flasken därnerne. Enligt dokumentationen skall hela nedre delen av brännkammaren vara klädd med eldfast och i bakkant fungera som baffel. Det ser en smula anfrätt ut där lågan går mot plåten nu. Vet inte hur mycket jag ska nojja över detta nu då jag kommer fixa det under sommaren. Det har väl stått sådär ett antal år redan.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Efter som du inte ska köra den med koks så kanske du inte ska lägga så mycket energi på att få den i det skick den var när den var avsett frö koks utan i stället fundera över hur den bör vara när man kör den med pellets.
ScaniaDanne
Späd planta

Inlägg av ScaniaDanne »

Den går att konfigurera som fastbränsle/olja med två luckor som hänger på var sida i ovandelen. Vill man köra olja stänger man luckan som har brännaren monterad. Vill man elda koks fyller man upp och stänger den andra luckan med rosettventil o fjuttar på i en lucka där min brännare sitter nu. Det fanns en annan plåt att köpa med asklucka, draglucka o sånt att sätta i nederdelen. För endast olja rekommenderas montering i nederdelen plus ett skyddande murverk och det är så jag föreställer mig att jag bör montera pelletsbrännaren.
Det som bekymrar mig är att det är vatten bakom den anfrätta plåten om jag förstått ritningen rätt och det känns inte jättelämpligt att blåsa lågan direkt mot denna. Förhoppningsvis sitter det ju ingen framåtbrinnande ojlebrännare där inom en snar framtid så du har helt rätt i att fokusera på vad som blir bäst för den nya brännaren.
Jag skall försöka få till en skiss som visar hur det blir när jag stoppar i flex-a brännaren. Jag tar väldigt gärna emot tips på hur jag gör för att låta brännaren jobba så effektivt som möjligt.
Skriv svar