Ny Combipanna

micke_932
Pannrumshärskare!

Re: Ny Combipanna

Inlägg av micke_932 »

Nu tror jag inte det hjälper även om sotarna kan vara lite av envåldshärskare när dom är på det humöret.

Fast antalet skorstenar tror jag inte dom bryr sig om alls :mrgreen:

Men dom kan bli gnälliga om man ansluter två eldstäder till en kanal i skorstenen, dock så har jag för mig att det ska gå bra om man följer vissa regler vad det gäller brandsäkerhet, har för mig att det ska finnas spjäll så att man kan garantera att det inte ryker in eller något liknande, minnet är lite suddigt vad det gäller detta.

Jag kan dock notera att man på 60-talet installerat pannan och vedspis i samma kanal på min skorsten och det har aldrig klagats på detta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

regelverken är inte retroaktiva. Så gamla installationer behöver inte leva upp till nya normer.
När pannorna står i samma utrymme borde det gå bra att koppla till samma pipa, om de står i olika utrymmen kan det bli problem om det är lägre tryck på det ena stället. Har man tryckande fläkt kan det nog blir problem också.
Jonas O
Energiprofet!

Inlägg av Jonas O »

Ska du bygga nytt pannrum så varför inte en riktig stor rejäl acc-tank på 4-5 kubikmeter med en riktig vedpanna/laddomat som ett system och en pelletspanna/laddomat som ett annat system?

Antingen laddar du in värme från vedpannan eller pelletspannan, skulle det vara riktigt kallt kan dom ladda båda två samtidigt....

Det finns sjukt mycket prylar att få tag på via blocket, bara du inte har allt för bråttom..
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
tillberg
Gallringsobjekt

Inlägg av tillberg »

Ska man köpa en tank på 4-5 kubik, laddomat, en riktig vedpanna och vedbehandlingsmaskiner för att hobbyelda ibland. Tänk lite ekonomiskt!
De vedpannor som säljs på Blocket är skrot och tankarna där brukar vara på 50-1000 liter.
Däremot kan man göra fynd på begagnade pelletspannor.
Eurofire M3 i en ctc1100
Skriv svar