Mitt nya pannrum

Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Mitt nya pannrum

Inlägg av FRS05 »

Då var det dags att visa vad som har hänt i pannrummet de senaste 10 månaderna. Jag tror nog bilderna talar för sig själva. Pannan är som synes ny, det är stambytt, målat och där är även ett pelletsnedkast. Själva nedkastet fungerar som så att det är ett spirorör som jag har gjutit in i väggen. Utifrån syns det inte utan själva inkastet ligger 3cm nedanför singeln som jag har runt huset. Hoppas ni gillar förvandlingen:)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Mitt nya pannrum

Inlägg av micke_932 »

Helt ok, åtminstone inga klinkers på golvet eller annat otäckt :D
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Mitt nya pannrum

Inlägg av Svenn Antenn »

Snyggt. Har du märkt nån skillnad i pelletsförbrukning med nya pannan?
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Mitt nya pannrum

Inlägg av FRS05 »

Jag har ingen direkt statistik med den gamla pannan så det är rätt svårt att säga. Det ände jag har skrivit ner innan pannbytet det står på sidan av mitt mafa förråd men jag har inte gått igenom det något. Sedan är det svårt med tanke på att vintrarna ser rätt annorlunda ute från år till år. Men den största skillnaden tycker jag mig ha märkt när det är rätt så milt ute. Den gamla pannan slukade i sig en hel del även då det var rätt milt. Antar det har att göra med bättre isolering i pannan. Men om jag skulle uppskatta förbrukningen så rör det sig kanske om 10-20% mindre.

Det bästa är dock komforten det innebär med pannan och det relativt stora förrådet. För tillfället är där halva förrådet kvar och jag fyllde det för 61 dagar sedan. Visst, nu eldar jag bara för varmvattnet men även komforten på vintern är oslagbar. Nu går jag ner i intervaller om 2-3 veckor och fyller på förrådet. Sotar gör jag i intervaller om 2-3 månader. Skillnad mot innan då jag varje fredag var tvungen att sota, dammsuga och skrapa pannan. Plus att fylla på pellets 2 gånger i veckan.

Pelletsnedkastet jag har gjort gör även det sitt. Nu kan jag beställa så att pelletsen kommer bredvid nedkastet och bara kasta ner det i källaren. Tänkte beställa årsförbrukningen snart och då är ända tiden jag lägger de timmarna det tar att stuva ner säckarna vid leveransen. Sedan givetvis den tiden att fylla på förrådet under säsongen. Det blir stor skillnad mot att göra massa omlastningar som jag fick göra innan för att komma ner i pannrummet på baksidan.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Mitt nya pannrum

Inlägg av Jonas O »

Snyggt!
Är röret så stort att du släpper ner säckarna hela igenom dom? Bild på utsidan?
Smart lösning :-)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: Mitt nya pannrum

Inlägg av grey »

Grattis till Ulma pannan :) bra jobbat
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Mitt nya pannrum

Inlägg av nissetib »

Stiligt. Fint färgval på golv och väggar. :D
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Mitt nya pannrum

Inlägg av rod02 »

Blir du ofta skickad till "snickerboa" :-) ? Syns inga trägubbar än...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Mitt nya pannrum

Inlägg av FRS05 »

Nej, jag slipper mestadels snickeboa :)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Mitt nya pannrum

Inlägg av FRS05 »

Jonas O skrev:Snyggt!
Är röret så stort att du släpper ner säckarna hela igenom dom? Bild på utsidan?
Smart lösning :-)
Jag tog tyvärr lite dåligt med bilder när jag hade gjutit in röret i väggen. Men här är i alla fall en rakt ovanför och en nere i källaren precis innan jag satt dit röret. Jag räknade bara ut en ungefärlig vinkel sedan började jag bara gräva/bila ovanifrån och nedifrån. Vinkeln fick modifieras lite beroende på att jag har rätt stora naturstenar i grunden, vilka en del inte gick att flytta på så bra. Det jag gjorde efter bilderna jag har bifogade är att jag satt in ett spirorör på 315 eller 400mm. Kommer inte ihåg vilken dimension jag tog exakt och orkar inte gå ner att mäta. Innan jag fixerade det och göt fast det så testade jag givetvis att vinkeln fungerade bra så att säckarna gled ner snabbt.

Sista delen av röret som kommer upp på utsidan har jag en lite 45 graders böj på så att röret hamnar rakt. Sedan har jag givetvis ett lock på röret också där upp. Jag har försökt att illustrera en bild i paint också. Väldigt snabbt gjord:). Hoppas ni förstår principen. Det gröna är gräsmattan och sedan tar det gråa som är singeln vid precis runt huset. Så borstar jag bara bort några centimeter singel kommer jag åt locket till spiroröret och det är bara att börja kasta in säckar.

Bild

Bild

Bild
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Mitt nya pannrum

Inlägg av FRS05 »

Angående färgvalet så är det biltemas tvåkomponents golvfärg och den finns det bara en kulör av. Jag har målat ett annat rum i källaren med färgen och det har fungerat bra där så varför ändra ett vinnande koncept. Färgen på väggarna var lite klurigare. Vitt hade väl varit snyggast men inte så praktiskt. En för ljus grå kulör hade nog inte heller varit så snygg eftersom det blivit ungefär samma färg som golvet då. Så det blev en rätt mörk färg på väggarna:).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Mitt nya pannrum

Inlägg av Jonas O »

Kanon ju!! :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar