Vilken dimension på plaströr med 60 mm skruv?

Skriv svar
Kalmarkille
Entusiast!

Vilken dimension på plaströr med 60 mm skruv?

Inlägg av Kalmarkille »

Jag har en tre meters pelletsskruv med diametern 60 mm. Det är två svaga böjar från pelletsförrådet fram till brännaren, och jag undrar hur "tighta" plaströr jag kan ha runt skruven?

Skruven var längre när jag köpte den, samt hade två kraftigare böjar på vägen till brännaren hos förra ägaren. Han hade därför plaströr i diametern 90 mm.

Jag tycker det verkar bli lite väl mycket luft - risk för att inte pellets skruvas fram effektivt - i rör med så grov diameter i förhållande till skruvens.

När jag provvrider skruven för hand i de grova rören, roterar den ryckvis när den rör sig i böjarna, och likadant i de mindre 70-mm rören jag har provat med.

Skulle det fungera med 70-mm rör till min skruv, tror ni? Böjarna är kanske 25-30 grader max.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
danei
Pannrumshärskare!

Re: Vilken dimension på plaströr med 60 mm skruv?

Inlägg av danei »

Jag har en 40mm skruv i en 50mm slang. Det blir i princip inget spel mellan slang och skruv, vilket funkar bra. Jag har dock min så rakt det går. Men det ska gå att böja den kombinationen också. Det intressanta är inte hur många grader den böjer utan med vilken cirkelbåge.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag har 60mm spiral i 75mm rör (yttermått alltså, så det är inte mycket spel). Det har i och för sig fungerat i 12 år, men inte problemfritt. Då motorn är dragande innebär det att spiralen vidgar sig då den belastas, med tiden blir den permanent utvidgad. För några år sedan började den fastna hela tiden, så jag vände den så den mest belastade och utvidgade delen närmast motorn hamnade längst bort. Sedan fungerade det några år till men inte längre så nu ska den ut.

Nu hade jag 8 meter skruv, två 45 graders böjar och onödigt stark motor och har kört över 140 ton med den så din skruv kan ju fungera hur bra som helst trots mina erfarenheter.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

Tackar för svar!

Att prova lösningen med 70-75 mm rör isf de större, kostar så lite så med er input tycker jag det är värt att prova den.
1,8 m matarskruv
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Om man har lång skruv rekommenderas det väl att man har en motor i var ände.
Kalmarkille
Entusiast!

Inlägg av Kalmarkille »

- Jag tror inte att tre meter räknas som så värst lång skruv.

Ingen direkcitering rakt under det inlägg som avses, borttagen. / Roli moderator
1,8 m matarskruv
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Nej, det var Hondas 8m jag syftade på.
Skriv svar