Pellmax CU VS Effecta 222C

Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pellmax CU VS Effecta 222C

Inlägg av Jakob »

Den där forumleringen har ingenting med styrningen att göra - utan är en rekommendation antar jag.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Pellmax CU VS Effecta 222C

Inlägg av Joones »

Nu har jag kört med nya pannan under lite drygt en månad och allt har fungerat bra så långt.

Någon undrar kanske om det är någon skillnad mellan en gammelpanna och en ny panna.
Under september månad har jag förbrukat 288kg pellets. Det är svårt för att inte säga omöjligt, att dra några slutsatser om hur stor skillnad det är från tidigare år.

Jag har visserligen skrivit upp tidigare års förbrukning månad för månad men den varmare tiden på året har jag varit lite slarvigare på att köpa hem och fylla fullt precis vid månadsskiften så vissa värden kan vara lite osäkra och det tokiga är att jag har varit dålig att dokumentera vilka värden som är kalkylerade och vilka som är mätta.

Högsta septemberförbrukningen var 2010 då har jag noterat en förbrukning på 410kr. Lägsta förbrukningen var 2011 då förbrukningen var 320kg. Hur väl värdena stämmer? Årstotalen för 2010 var 9500kg mot 2011 då totalen var 8100kg så helt klart var 2010 ett kallare år så det kan ju stämma.

2013 har jag inget värde för men snittet på 2010-2012 blir 363kg så Septempber 2014 hamnar ca 80% av snittförbrukningen för september månad eller 90% av den lägsta förbrukningen. Helt klart är att det är för lite värden för att dra några slutsatser men gissningsvis ligger sanningen någon stans runt 15-16% lägre förbrukning på den nya pannan mot den gamla. Inte helt orimliga siffror med tanke på att jag tidigare inte hade ens dragbegränsare.

Men skillnaden från ett kallt år till ett milt år är ju lika stor så framtiden får väl visa om det blir någon märkbar skilnnad i förbrukning.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Pellmax CU VS Effecta 222C

Inlägg av d_anders »

Kul att den nya pannan verkar fungera bra i alla fall!
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Pellmax CU VS Effecta 222C

Inlägg av Erik_73 »

joones, vad kör du på för effekt i brännaren?....tycker 288kg pellets låter rätt mycket för september månad, borde gå att få ner den ytterligare en hel del....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Pellmax CU VS Effecta 222C

Inlägg av Joones »

tycker du 288kg låter mycket?

Det är klart jag har ju inga andra refferenser än just min "gammelpanna" så 288kg är ju det lägsta jag mätt upp någon septembermånad. Sett ur mitt perspektiv så är det ju ganksa lågt.

För att jämföra med tidigare år och gammlepannan så har förbrukningen sett ut ungefär så här.
2010
Jun 272kg
Jul 224kg
Aug 272kg

2011
Jun 256kg
Jul 272kg
Aug 256kg

2012
Jun 288kg
Jul 256kg
Aug 256kg

Jämför man med de siffrorna blir ju 288kg i september ganska lågt. Nu har visserligen systemet tömts och fyllts med vatten två gånger i september så det bidrar väl till att öka förbrukningen en del.

Men helt klart skulle det ju vara bra om det gick att få ner förbrukningen ytterligare.
Jag mätte pelletsen under 6minuter och fick vikten 350g det borde ge ett värde på straxt över 15kW (vilket stämmer ganska bra för lågläget på VB:n). Det är går nog sänka en del men det borde väl inte vara någon extremeffekt för pannan eller?

Rökgastemp på pannas termometer visar 160grader men den siffran tror jag inte så mycket på. Jag skaffade en stektermometer från Classe och den visade 204grader som max. Med min gamla analoga termometer får jag ett värde runt 190grader. När jag mätte temperaturen 1 meter ner i skorstenen med stektermometern visade den 47grader men då är ju luften något utspädd från dragbegränsaren samt att jag tror att proben kan ha legat emot kondensröret vilket också kan ha kylt proben några grader.

Skorstenen är enligt paper från sotaren 9meter och man räknar väl lite grovt att temperaturen sjunker 10grader/meter så en rökgastemp på 160-170 före dragbegränsaren vore väl ganska optimalt så visst skulle det ju gå att sänka rökgastempen 30grader utan att det borde bli problem med kondens.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Pellmax CU VS Effecta 222C

Inlägg av Erik_73 »

tycker 15kW är onödigt hög effekt, speciellt vår sommar och höst när effektuttaget ur pannan inte är så stort, jag kör på runt 5-6kW, har dock inte mätt exakt förbrukning varje månad, gjorde en 14dagas mätning i mitten av aug där jag hamnade på 3,42kg/dygn vilket ger runt 100kg den månaden och något mer för sep kanske 120-140kg

kör man brännaren på en hög effekt blir brännarens gångtid väldigt kort och man behöver en hög rökgastemperatur för att hinna få bort fukten ur skorsten, en lägre effekt ger en längre gångtid och därmed längre tid att få bort fukt, hur låg rökgastemperatur du kan ha måste du dock kolla själv
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Pellmax CU VS Effecta 222C

Inlägg av Joones »

Jag gissar att jag klarar huset på ca 13kW men VB är ju inte någon optimal brännare när det gäller att variera effektuttaget.

Jo det är klart att kortare tid kräver högre temp för att torka ur kondens. Vintertid när framför allt tiderna som brännren står stilla blir kortare så hinner ju inte skorstenen kallna lika mycket, det borde ju också bidra till att hålla den torrare.

Jag vet inte riktigt hur man ser om man har problem med kondens? Jag såg inga vattendroppar i skorstenstoppen då jag var uppe och mätte i alla fall. Jag har ju kondensrör genom vinden, det borde väl göra det något mer förlåtande.

At klättra upp på taket hör inte till mina favoritsysselsättningar. Jag är grymt höjdrädd och är nära att kräkas då jag väl kommer ner igen :oops: så det är inte gärna jag går upp även om jag pressat mig vid tre tillfällen. Upp går bra men ner är ett hvte. Det är nära att det svartnar för ögonen och det är ju grymt olämpligt med tanke på att det är ca 6meter att trilla till backen
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Pellmax CU VS Effecta 222C

Inlägg av Erik_73 »

Förstår om du inte vill vara uppe på taket om du har kraftig höjdskräck, du ska titta ner i pipan i slutet av bränncykeln och då ska den vara torr, använd en bra ficklampa och lys så man ser bra....vet flera som kör på låg effekt och har torr pipa med rökgastemp runt 100-110grader ut ur pannan, vid all sänkning av rökgastemp oavsett om det är 10 eller 30grader bör man kolla efter kondens för att inte riskera skador

Jag skulle ha bytt ut den brännaren till en som man kan köra på lägre effekter, tror inte ens du behöver 13kW när det är som kallast om inte huset är väldigt dåligt isolerat

Vad kör du för start och stopp temperatur?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pellmax CU VS Effecta 222C

Inlägg av GoForIt Pellets »

De återkommande brandskyddskontrollerna brukar ge ju klart besked på skorstenens kondition. Jag brukar få be att titta på filmen, och fråga om just kondensrelaterade problem.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar