Albin villa combi 720, Brännare?
Re: Albin villa combi 720, Brännare?
Ulma fungerar fint med:)
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Albin villa combi 720, Brännare?
Tack för tipset, men de verkar vara svår att hitta begagnad!
Därför jag tjatar om V B16
Därför jag tjatar om V B16

Nog ska en Viking B16 fungera bra i pannan. Har full möjlighet till effektreglering. Ulma har bara 2 hastigheter på fläkten och ett känsligt brännarrör som kostar multum. Delarna till Viking B16 håller mycket länge om man ställer in brännaren rätt. Har eldat Viking B16 sedan 2006 och fortfarande finns det knappast någon materialförtunning i rostret. Nytt roster kostar 525:-.
Nyare modellen av Viking B16 med 24 V fläkt är mest intressant och svårast att få tag på , har reglering av fläkthastigheten och kan uppgraderas till aut. uraskning.
Gamla modellen med 220 V fläkt fungerat iofs. lika bra men man får justera in fläktstyrkan med ett vridspjäll.
Har du trångt om plats så tar Janfire stor plats och har mycket grova och tunga matningsrör som inte platsar in i ett vanligt förråd från Mafa.
Nyare modellen av Viking B16 med 24 V fläkt är mest intressant och svårast att få tag på , har reglering av fläkthastigheten och kan uppgraderas till aut. uraskning.
Gamla modellen med 220 V fläkt fungerat iofs. lika bra men man får justera in fläktstyrkan med ett vridspjäll.
Har du trångt om plats så tar Janfire stor plats och har mycket grova och tunga matningsrör som inte platsar in i ett vanligt förråd från Mafa.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vikingen är inte dum heller. Ulman håller den med om man ställer in den rätt.Men det gäller dom flesta brännare.Två st som jag inte ger så mycke för är TB och Roslagsbrännaren.
Mitt tips är i alla fall att skaffa en brännare som askar ur sig själv. Förhoppningsvis slipper du då springa och aska ur brännaren stup i kvarten. Det förutsätter dock att där finns plats för lite aska i pannan, annars behövs det askas ur ändå...
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Uraskning av brännare e inte dumt.Dock så finns det lite plats för aska i den pannan då konvektionskanalen går från botten av panna.Så de blir en decimeter.En fördel kan va att plocka ur rostren.