Erfarenheter av Ariterm Biomatic Plus?

Skriv svar
Krusse
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 11 okt, 2008 21:34
Ort: Gustvsberg

Erfarenheter av Ariterm Biomatic Plus?

Inlägg av Krusse »

Trots att jag fått nuvarande panna som är en Albin Futura att funka igen (se tråd om skenande temperatur) inser jag att det är dags att titta på något nytt. Har även tröttnat på pannans minimala askutrymme.

De alternativ jag väger mellan är Nibe Pellux 200, Janfire, Ulma 2000 och Ariterm Biomatic Plus.

I första hand tänkte jag behålla brännaren jag har som är en Janfire Flex-A men jag har förstått att i fallet Ulma 2000 är detta tydligen inte är möjligt.

Jag har hitta mycket erfarenheter från användningen av Nibe, Janfire och Ulma medan det är svårt att hitta så mycket om Aritermen.

Är det någon på detta forum som har erfarenheter av denna - bra eller mindre bra? Som jag har förstått det har denna relativ enkel styrteknik samt att den är utrustad med extra fläkt för stabilare drag.

Något annat i jämförelse med de andra pannorna som jag behöver beakta?

//Börje
Janfire Flex A + Albin Futura
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Erfarenheter av Ariterm Biomatic Plus?

Inlägg av xdigger »

Jag byte ut min gamla trötta vedpanna mot en biomatic och det var det bästa jag gjort. Lättsotad, tar ca 3 minuter, stort askutrymme i botten som tömmes 1-2 gånger per år. Modern och effektiv konstruktion. Finns nya för en 30000kr samt brukar dyka upp begagnade på blocket för 10-25000kr, jag gav 8000kr för min. Jag har en ecotec bioline 20 sitter monterad. Just det, pannan är byggd primärt för uppåtbrinnande brännare.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Ariterm Biomatic Plus?

Inlägg av snokez »

Jag har en Biomatic+. Det finns väl för och nackdelar med alla system. Pannan i sig har hög verkningsgrad, det finns gott om reservdelar till vettiga priser samt att den är ganska enkel att skruva med. Sen att styrsystemet är helt digitalt gör det enkelt för den som vill finjustera matning, fläkt mm.

Ett tips är att kolla i forumets avdelning för Ariterm så ser du vad som normalt slits och krånglar med dem. :roll:
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Erfarenheter av Ariterm Biomatic Plus?

Inlägg av Roli »

Nu finns det ingen "Ariterm" avdelning utan det ligger under "Thermia" som är det gamla namnet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar