Gångtider.

Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Att koppla en Temperaturlogger och se gångtiderna var nog ett lyckodrag. Nu har jag justerat lite på min kära brännare, med följande resultat.
Bild

Drifttiden ligger runt ett par timmar. stället för 8 :). Det visade sig att problemet var ett "stort" överskott av luft. Hoppas bara att jag inte sänkt luften för mycket, så att det sotar...

Snart kanske jag är nöjd och slutar pilla på panna. Undrar vad jag skall göra då?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eric Hjalmarsson skrev:
Snart kanske jag är nöjd och slutar pilla på panna. Undrar vad jag skall göra då?
Pilla på nån annan.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Mätte utan att shunten var på. från 74 till 86 grader. Det tog exakt 40 minuter. Men då är uppstarten medräknat (10 minuter) samt stoppperioden.

Räknar man med 30 effektiv tid så blir det 5Kw effekt (Bara den som överförs till vattnet.)

/Eric
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eric Hjalmarsson skrev:Mätte utan att shunten var på. från 74 till 86 grader. Det tog exakt 40 minuter. Men då är uppstarten medräknat (10 minuter) samt stoppperioden.

Räknar man med 30 effektiv tid så blir det 5Kw effekt (Bara den som överförs till vattnet.)

/Eric
Då kan du räkna med ca 10 kW brännar effekt.. :wink:

Klarar du huset på den effekten då det är som kallast räcker de men du bör nog ändå få brännaren justerad med instrument flr att de ska bli riktigt bra..

Blir intressant o höra hur pelletsförbrukningen blir nu.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Hej!
Nu har det gått ett dygn tills jag justerade sist. Och till min glädje har gångtiderna minskat till runt 1h 10 minuter. (Med shunten på 38-40 grader) och en utetemperatur runt 0-2 grader).

Det intressanta är att pelletsförbrukningen inte har minskat, trots att den totala gångtiden på ett dygn har minskat. Det måste ju betyda att brännaren gör åt en betydande delmängd av pelletsen under uppstart.
Skall försöka hitta ett optimalt läge på ett lägre effekt läge idag. (Tidigare har inte det lägsta effektläget räckt för att värma pannan).

Skall även prova att köra på vinterläge (Sparlåga) och se om det ger ngt mindre förbrukning. Det skall vara rätt stabilt väder i helgen här i Jönköpingstrakten.

/Eric
Skriv svar