Hjälp! Brännaren är kass..

Skriv svar
Hrodebert
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 21:19

Hjälp! Brännaren är kass..

Inlägg av Hrodebert »

Hej på er!

Jag vet inte hur jag ska göra..

Jag har en CTC 267b med px21 brännare i dagsläget.

Nu i helgen så gick brännaren åt skogen, brännarröret är helt slut, och ett nytt är dyrt (nästan 4000:-).

Som jag ser det har jag två eller tre alternativ...

1. bit i det sura äpplet och reparera brännaren

2. jag har en Janfire flex-a står, men är det nog med rum i pannan för denna, är det någon som vet? (jag vart tvungen att åka iväg på jobb, så jag kommer inte vara hemma på hela veckan, så jag kan inte mäta)

3. få tag i en begagnad nyare panna som antingen funkar med janfire-brännaren, eller som kommer med någon lämplig brännare. I så fall.. vad ska jag titta efter?

Problemet som jag har haft nu är att jag ligger lite i överkant på rökgastemperaturen, och pellxbrännaren är eländig att ändra effekt på. När jag ställde ner effekten så att temperaturen blev bra räckte inte värmen när det blev riktigt kallt. Finns det några bra modifieringar man kan göra på den här pannan för att få upp verkningsgraden lite?

Läget är lite akut, så alla tankar och tips är välkomna!

/Robert
Henrik.A
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 11 okt, 2013 20:49

Re: Hjälp! Brännaren är kass..

Inlägg av Henrik.A »

Det ligger ute en effecta supar aero på blocket. Den kanske du kan pruta ner lite. Och en bonus är ju att slipper sota brännaren så ofta.
Effecta komplett 2. Värmer 250kvm. 8m murad skorsten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Brännaren är kass..

Inlägg av Stegatorparn »

Flexen går att montera i en 267b.
Du bör kunna ta ut 15-20 kW i den pannan innan det blir oekonomiskt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrodebert
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 21:19

Re: Hjälp! Brännaren är kass..

Inlägg av Hrodebert »

Lysande!

Är det högt nog i eldstaden för oljebrännaren, eller måste jag trixa till det med en lågriktare?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Brännaren är kass..

Inlägg av Stegatorparn »

Har inget höjdmått för eldstaden men det är nog tillräckligt för en Flex utan lågriktare.
Det går en förbindelsekanal från oljedelen till veddelen vid eldstadstaket. Du kan ju mäta avståndet från överkant kanal till brännarhålet.
Vid olje/pellets-värmning skall det finnas en baffel framför kanalen i veddelen. Saknas den kan du bocka till en av tunnplåt. Gäller att förlänga rökgasvägarna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrodebert
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 21:19

Re: Hjälp! Brännaren är kass..

Inlägg av Hrodebert »

Brännarn är i och fungerar. Så långt allt väl.
Men oljebaffeln saknas såklart, nu när jag ändå måste tillverka en, finns det några förbättringar man kan göra?
Jag funderade på om man skulle släppa ner baffeln lite längre för att tvinga runt röken en längre väg...

Pannan är märkt 265b, men när jag jämför med manualen jag kunde hitta på nätet är layouten precis som en 266, så det vete tusan vad som är rätt, men det kanske är olika årsmodeller...

Hur låg rökgastemperatur vågar jag ha precis efter pannan? Murad skorsten, men fodrad med stålrör, runt 12-14 meter hög.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Brännaren är kass..

Inlägg av Stegatorparn »

Ju längre rökgasväg desto bättre. Se bara till att det inte blir någon strypning.
Har du ett rostfritt stålrör behöver du inte fundera på kondens.
Cortenstål är trögrostande och nästan lika bra medans vanligt stål rostar fort i fuktig miljö.
80° en meter ner i skorstenen strax innan brännaren stoppar brukar vara en tumregel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrodebert
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 21:19

Re: Hjälp! Brännaren är kass..

Inlägg av Hrodebert »

Är det någon som har koll på vilka väggar i pannan som angränsar mot vatten, det måste väl vara bäst att leda rökgaser längs de väggarna...

Jag funderade på om man skulle göra kanaler 15x15 cm som leder rökgaserna till bakväggen, och sen ner och åter upp för att släppa ut dem nära eldstadstaket i bakre vänsterkant av koksdelen. Synpunkter?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp! Brännaren är kass..

Inlägg av Stegatorparn »

Skulle tro det räcker att leda ner rökgaserna mot eldstadsbotten.
Sedan passerar gaserna sakta upp genom koksdelen och avger värme till hela eldstaden.
Man får då maximal exponeringsyta.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hrodebert
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 21:19

Re: Hjälp! Brännaren är kass..

Inlägg av Hrodebert »

Ok.. Jag gjorde en baffel som leder rökgaserna neråt, och sedan en tvärs över högst upp så att rökgaserna måste passera hela eldstadstaket. Det sänkte rökgastemperaturen med dryg 40 grader!
Sedan lyckades jag också få klarhet i varför jag inte tyckte bilderna stämde, jag har en CTC 267b, och inget annat, jag hade rört ihop siffrorna.

Nu ligger jag på runt 140 grader på 12kW och runt 180 grader på 18kW. Jag skulle kunna skarva på med en längre baffel neråt så att rökgaserna går längre ner, men frågan är om jag vinner så mycket mer på det. Jag kanske ligger ganska när vad pannan klarar nu?

Nu återstår bara att klättra upp på taket och mäta så att det inte blir för kallt i den änden.
Skriv svar