Blir det någon skillnad med 10L större vedmagasin?

Skriv svar
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Blir det någon skillnad med 10L större vedmagasin?

Inlägg av OL1 »

Hej!

Har ett pajat kretskort på min brännare och när jag letar ny brännare hittar jag ett par kombipannor med tillhörande brännare till ett överkomligt pris. Jag är i stort nöjd med kombipannan. Har egen skog och ved och det går bra på för och eftersäsongen att vedelda. Under midvintern måste vi kunna vara borta och ha viss automatik och det blir rätt mycket jobb med ved när en behöver elda mycket, så då är pellets en smidig lösning.

Till frågan, i vår panna har vi 45 L vedfack och det är väl den delen vi tycker är sämre, vi behöver fylla på ved åtminstone var 90e minut - vilket är oflexibelt. Nu har jag sett ett par pannor med lite större vedeldstad, 55L. Skulle det märkas någon skillnad tro? Det känns ju spontant som att skillnaden är marginell…

Ett annat alternativ vore ju en riktig vedpanna som på ett enkelt vis går att skifta mellan pellets och ved. Den måste också ha rökrörsanslutningen uppåt för att det ska funka i vårt pannrum. Begagnat är det som gäller, några förslag på en panna som skulle funka om det blir det här alternativet?
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Blir det någon skillnad med 10L större vedmagasin?

Inlägg av msh16 »

Varför ska du snåla in så otroligt fantastiskt just på uppvärmningen. Köp en ny modern vedpanna om du absolut ska elda med ved och komplettera med en modern lättskött brännare. Vad finns det för anledning för den som har en modern vedpanna med omvänd förbränning att sälja den begagnad.
2016 ska man börja tillämpa EUbestämmelser vilket gör att de gamla kombi- och vedpannor du funderar på blir förbjudna att använda för fastighetuppvärmning med ved.
Många som har egen skog säljer veden och tjänar pengar i stället för att elda upp guldet. För pengarna de tjänar köper de pellets.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
OL1
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 18 feb, 2012 23:07

Re: Blir det någon skillnad med 10L större vedmagasin?

Inlägg av OL1 »

Enkelt. Ekonomin tillåter inte att köpa nytt. Vi har ett hus där det inte fanns något uppvärmningssytem från början, och eftersom vi ville ha solfångare var vi tvungna att ha en acktank. Eftersom installationen av vattenburet system var väldigt kostsam så har vi satsat på en beg panna och brännare. Jag säljer till bränsleved också, men 230 kr/kbm är ingen bra veckopeng i klenare dimensioner. Får inte ut så mycket ren björk/asp-massa per år att det går att sälja utan måste klumpa ihop till bränsleved som ger en hundring mindre. Har en traktordriven vedklipp som tar det som är för klent för att löna sig att sälja och den ger kanske 10-20 kbm ved per timme och då skulle det gå att köra ännu mer om en bara hann med att mata snabbare. Hugger i 3 m längder. Tiden i skogen måste jag lägga ändå och förädlingen till ved är så snabb att det inte är motiverat att sälja det klena. Skulle absolut inte betala den pelletsförbrukning som jag skulle ha haft under vedeldningssäsongen. Allt som huggs är sånt som ändå måste huggas av olika skäl. Alltså, tycker jag det är en klart vettig affär att elda med ved. Men inte under den kallaste säsongen eftersom vi ibland är borta ett par dagar i sträck och att det är för bökigt när en kommer hem efter jobbet och ska utfodra barn, djur och sig själv och sen få alla i säng. Går bra så länge en bara behöver elda några gånger i veckan men nu är det dags för pellets.
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
Skriv svar