Pellets vs bergvärme ?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Pellets vs bergvärme ?

Inlägg av leo_zvar »

Frågan har säkert varit uppe tusen gånger...

Går i valet & kvalet & kasta ut pelletsanläggningen min årsförbrukning av pellets är grovt räknat 3.075 KW/h dvs ca 2400:- i månaden.

kan man få ner den kostnaden med bergvärme??!
Janfire Flex-A
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pellets vs bergvärme ?

Inlägg av Eldvin »

Och hur ser isoleringen ut???
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Pellets vs bergvärme ?

Inlägg av leo_zvar »

Det är en välisolerat 1,5 plans villa med halv kallvind byggd 82, vedpanna från 82 som eldar pellets med.
Janfire Flex-A
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Pellets vs bergvärme ?

Inlägg av protoflax »

Det var en sjutusans förbrukning i ett så nytt och isolerat hus. Min gamla kåk drar 12000 i pellets om året.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Pellets vs bergvärme ?

Inlägg av leo_zvar »

12000?!!!! Herregud de e drygt 4 månader för mig 4 pallar går på drygt 9000:-, somsagt jag tror min gamla albinpanna har gjort sitt :)

jag är supernöjd med janfirebrännaren men resten e skit... just därför går jag i tankarna till bergvärme.. jag har somsagt inga acctank utan eldar mot mot pannan o sen när den går ner i värme så startar brännaren igen.

Det senaste året har jag ändå gjort besparing men inte tillräckligt, med en trådlös esbe automatshunt med innertempgivare som funkar kanon o lite annat smått o gott.. jag bor ju trots allt i kalla norrland
Janfire Flex-A
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pellets vs bergvärme ?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Har du ett värmesystem som klarar att drivas av en värmepump (lågtemperatursystem) då?
Finns det inte risk för att du istället får en anläggning där elpatroner långa perioder måste stötta?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
leo_zvar
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 03 jul, 2013 22:51
Ort: Vännäs

Re: Pellets vs bergvärme ?

Inlägg av leo_zvar »

Nej jag har inget värmesystem som går på lågtemp men vad jag hört så ska dom nya pumparna klara av det, det jag skickar ut i elementen nu är max 60grader
Janfire Flex-A
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets vs bergvärme ?

Inlägg av danei »

Nya pumpar klarar att pumpa till ett ganska stort temperatur intervall. Men det skiljer mycket i hur mycket energi som går åt om du ska höja temperaturen 30°C eller 60°C. Med ett högtemperatur system behöver du en större pump som drar mer energi än om du har lägre temperatur i systemet. Det är därför man gärna har golvvärme i kombination med värmepumpar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pellets vs bergvärme ?

Inlägg av André »

leo_zvar skrev:Nej jag har inget värmesystem som går på lågtemp men vad jag hört så ska dom nya pumparna klara av det, det jag skickar ut i elementen nu är max 60grader
Bör Max vara 50 grader, effektsiffrorna på vp är vid 35 grader ut å 0 grader in..
En 10 kW pump ger bara ca 8 kW vid 50 men 10 kW vid 35 å de sjunker snabbt när tempen stiger, Även cop sjunker mkt, cop 5 vid 35 å ca 3,5 vid 50 grader.. Går ju höra med tillverkarna vad cop är vid 60 grader..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar