Först av allt, tack till alla Effecta-ägare som svarade på mina frågor, då jag funderade på att köpa en!

Jag har nu haft min panna i drift i ca 2mån. Jag har egentligen bara en beskrivning på den och den är väldigt kort....-FANTASTISK!

Jag var lite oroad över varmvatten etc, då jag läst en hel del om att det inte skulle räcka till, men som vanligt måste det har varit handhavande fel. Om man sätter sig in i hur den fungerar, begriper t o m en blondin (lucky me) att med tolv meter kopparslinga kan man inte mata in 9 bars tryck och plocka ut detsamma i motsvarande ända och tro att det ska vara varmt. Såvida kopparslingan inte håller en temp på tusen grader eller nåt.....Men då smälter den i vilket fall, haha!
Min panna arbetar mellan 75-85 grader, samt elpatronen inställd på ca 67 grader, om det skulle behövas. Jag ääälskar att bada och har ett stooort dubbelbadkar. Med min gamla panna, som hade förrådsberedare (105lit), kunde jag på mycket kort tid, fylla badkaret till en tredjedel. Sedan var det slut....Ville jag ha mera, fick jag vänta i ca en timme! Ingen idé med det, då det gamla vattnet hann svalna! Med nya pannan, går det något långsammare, men jag kan fylla badkaret så mycket jag vill och framför allt, VARMVATTNET TAR ALDRIG SLUT!!!

Att pannan dessutom har en mycket enkel konstruktion, sotar sig själv och bara behöver rengöras 2-3ggr per år, gör inte det hela sämre! Således har jag i skrivande stund inte ängnat pannan någon tid alls, sedan installation. Endast brännaren, som haft några småfel, men det har inget med underhållet att göra.
Installationen gjorde jag till slut själv och det blev hur bra som helst! Nu fick jag alla rör att gå rakt upp, som jag ville. Det gör att det blir mycket lätt att komma åt att sota, de 2-3 gångerna om året, som det behövs!
Jag är således väldigt nöjd och har dessutom lärt mig en hel del om pannor/värmesystem i allmänhet och Effecta i synnerhet. Nu hoppas jag att jag kan vara till hjälp åt någon annan!

/Johanna